I Dagens Media 21/07, som kom till läsarna igår, skriver Kristin Djerf om mitt och Tullbergs Kommunikationsbyrås Storytellingprojekt i Huddinge.
– Vi har anlitat Matts Heijbel för att hjälpa till att göra storyn intressant, inte bara informativ, säger informationschefen i Huddinge, Berit Oscarsson till DM, apropå uppdraget.
Jag själv konstaterar, i Dagens Mediaintervjun, bland annat, att Huddingestoryn som vi jobbar med ska bottna i sanning för att kunna göra sitt jobb. Den måste vara kort och enkel att förstå. Inte för mycket fakta och årtal.
Jag och Tullbergs VD, Torsten Tullberg, har hittills bland annat rest runt i kommunen för att känna in själen och kommunkulturen.
Nu läser vi också på men försöker att hålla oss fria i tanken.
Här gäller det bl a att få ihop bilden dels av Norra Europas största handelsplats som finns i Kungens Kurva, Karolinska universitetssjukhuset / Huddinge och den starkt pulserande nybyggarstämningen bland självbyggande entreprenörer vid Gladö Kvarn. Till detta kommer folket i Sveriges största sammanhängande villamattor som täcker stora delar av kommunen. Allt detta ligger till råga på allt omgivet av stora orörda naturreservat som exempelvis Paradiset.
Huddinge är inte precis enformigt.
( Villamattor kallas förresten de stora sammanhängande villaområdena som sträcker sig kilometer efter kilometer i Huddinge )
Dagens Medias papperstidning har 20.000 läsare. Den profilerar sig som affärstidning inom marknadsföring och medieval. Läsarna är marknads-, reklam-, informations- och produktchefer i reklamintensiva företag.
Enligt Dagens Media är storytelling en av de starkaste trenderna just nu inom mediabranschen.