Frivilligorganisationer

I går var jag inblandad i en storyskördefest med många hundra Ericssonanställda från hela världen. Klart att det stora internationella företaget Ericsson har viktiga Corporate Stories och business narratives. Men frivilligorganisationer då…


…Jo då. Jag hade också ett par föreläsningar i går för sammanlagt närmare hundra personer från organisationer som är medlemmar i Frivilligorganisationernas Insamlingsråd, Frii.
Frii organiserar stora kända organisationer som Cancerfonden, Rädda Barnen, Röda Korset, Greenpeace, Amnesty, Frälsningsarmén och många av andra. Men också små och mindre kända organisationer. Alla från den ideela sektorn. I allt nästan 80 organisationer.
Där var förstås frågan kan dessa organisationer också hålla på med Corporate Storytelling?
Svaret är förstås ett rungande: Ja!
Dessa starkt värderingsstyrda och ofta emotionellt laddade organisationer är sprängfyllda av stories. Men ofta är dessa dolda i slogans, reklambudskap eller pliktfylld byråkratprosa.
Leta efter de enkla händelserna som i ett enda slag sätter det hela på plats, var mitt budskap. Jag berättade om hur jag en gång direkt förstod vad insamlings- och stödorganisationen Conictus stod för. Convictus finns på de hemlösa, ofta hiv-smittades, sida.
När en mumifierad man för några år sedan hittades i ett fläktsystem på Söder i Stockholm sedan en restaurant tyckte att det var dåligt drag i ventilationen så blev han snabbt omtalad som mumien eller den mumifierade mannen.
En ruggig berättelse om hur denne man förmodligen frös, ville bryta sig in eller bara var snurrig vilket ledde till att han hamnade skorstenen och ventilationssystemet där han sedan dog.
Då reagerade Convictus över sensationstexterna. De kände ju denne man, en människa som inte hamnade i tidningen innan han var död och mumifierad.
Convictus berättade kort om hans liv, hans tidigare familj, hans tidigare jobb, hans barn, hans intressen. Om allt som hade hänt innan han hamnade på andra sidan av den smala stig som så småningom ledde honom till skorstenen på Söder.
Den storyn fick mig att förstå Convictus arbete mer än alla slagord, siffror och rapporter. I ett enda slag.
Jag har arbetat med flera ideela organisationer och jag har tillsammans med dem skördat sanna berättelser som i några snabba penseldrag förklarar vad det handlar om och varför de finns och för vilka. Berättelserna som visar värderingar och nytta.
Medveten, strategiskt utvald & bearbetad, storyteling är förstås ett kraftfullt verktyg också för dessa organisationer.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *