Nyhetsbrev 20: Skolmat m m

I dag har storytellers nyhetsbrev gått ut till drygt 1.400 prenumeranter. Du kan också läsa det här.


Nyhetsbrev: 20
Svårläst? Läs på: www.storytellers.se
Sebastian hade lastat halva tallriken proppfull från salladsbuffén i skolrestaurangen. Nu fyllde han resten med ett berg av fisk och potatis. Hans lärare gladde sig åt hans aptit och gick fram och la handen på pojkens axel:
– Du Sebastian. Du kan ju hämta två gånger om du är sugen.
Sebastian vände sig mot läraren och svarade med ett leende:
– Jag ska ta två gånger – minst!
Gick du i skolan på 80-talet och minns skolmåltiderna som något negativt? Då har du kanske barn i skolåldern nu och tror att det är idag som det var på 80-talet. Då har du förmodligen fel. Vi behöver knappast någon Jamie Oliver för att rycka upp skolmaten i Sverige.
Ett spännande projekt kring mat och hälsa i skolans värld har dragits igång av Västra Götalandsregionen. Mat är förstås det som ligger på tallriken men det är mycket mer där omkring.
Skolmatsakademin samlar därför ett 30-tal kommuner och stadsdelar för att de tillsammans ska hitta vägar att lära av varandra, få föräldrar och barn att förstå vad vi faktiskt har. De vill också arbeta ämnesövergripande med maten.
För att gemensamt bygga bilden av detta projekt och sprida kunskap och idéer har Skolmatsakademin i Västra Götalandsregionen valt att bland annat använda storytelling som metod.
Jag har därför fått förtroendet att som storyteller få vara med. Under Skolmatsakademins första halvår ska jag uppmuntra deltagarna att skörda sina kultur- och värderingsbärande skolmatsberättelser och dela med sig av dem.
Med en repertoar av berättelser ska Skolmatsakademin visa för de inblandade själva och andra vad de håller på med. Berättelserna ska bygga den emotionella och stämningsfulla bilden av det som faktamässigt annars visas i pilar och boxar – vilket förstås också är viktigt.
En kväll ringer telefonen hemma hos en av medarbetarna i skolrestaurangen. Det är en pappa som ringer. Han ursäktar sig men det är så att den enda mat sonen vill ha på sin födelsedag är skolans Hawaiigratäng. Kan han möjligen få receptet på denna fantastiska gratäng.
+++++++++++++++++++++++++++++
National Library for Health i Storbritannien sorterar in Storytellingen under rubriken Knowledge Management. Storytelling ersätter inte analytiskt tänkande, konstaterar man, men den är en kraftfull metod att underlätta för människorna i en organisation att få kontakt med varandra och dela kunskaper och värderingar.
Kan man dela en serie berättelser så är det lättare att vara överens om vad man håller på med. Att via en berättelse visa viktiga värderingar kan vara lika kraftfullt som att visa värdeorden på väggen via power point eller over head.
• Stories är ett fantastiskt sätt att lära sig på.
• Stories gör det lättare att komma ihåg.
• Stories styr med exempel istället för med ordergivning.
• Stories minskar glappet mellan Veta & Göra.
• Stories gör organisationen mer mänsklig.
• Stories bygger relationer.
• Stories är underhållande.
+++++++++++++++++++++++++++++
Jag har rest runt mycket på sistone: Östersund, Umeå, Uppsala, Göteborg, Vara och en rad Storstockholmsadresser. Nu står Skövde, Uddevalla, Sundsvall, Örnsköldsvik och Växjö på tur. I Växjö pågår en tre terminer lång KY-utbildning i Storytelling och Dramaturgi där jag är huvudlärare i delkursen Corporate Storytelling.
+++++++++++++++++++++++++++++
Corporate Storytelling attraherar alltså brett och jag har till och med sett att just begreppet nu börjar dyka upp i offentliga upphandlingar. För min egen del har jag uppdrag både hos myndigheter, kommuner, landsting, vård- och omsorgssektorn och fackliga organisationer. Förutom det privata näringslivet.
Ett spännande uppdrag som inleds under våren är förberedelserna för Upplands Lokaltrafiks 30 årsjubileum som kommer nästa år. Vi ska leta efter de viktigaste värderingsbeskrivande och kulturskildrande berättelserna i den organisationen. Jag börjar om några veckor med att ge mig ut i bussar tåg och depåer. Vi får snart se vilka de viktigaste berättelserna är.
+++++++++++++++++++++++++++++
När man skördar berättelser så hittar man vissa som berör mer än andra. Ofta handlar det om att någon har gått över en gräns. Han eller hon har gjort något som inte förväntades av honom eller henne.
När Sas Sverige, i sitt storytellingarbete, hittar sådana berättelser så frågar man sig: Var detta bra? Eller var det dåligt. Om det var bra så betyder det att gränsen inte ska vara där. Om det var dåligt så betyder det att gränsen behövs och att den kanske till och med borde förstärkas.
Genom att systematiskt och medvetet värdera berättelser på detta sätt så kan storytelling bidra till organisationsutveckling. Berättelserna synliggör händelser och situationer som annars är svåra att se. Här befinner sig Sas Sverige i framkant och jag är mycket glad att jag då och då fått vara med på en kant genom åren i Sas storytellerresa.
+++++++++++++++++++++++++++++
I senaste numret av BrandNews medverkar jag som krönikör det finns också flera texter i nr 1/2007 apropå Corporate Strytelling. Den kan beställas som gratis provex . Det finns också en intervju med mig angående kundfrågor på wednesdayrelations inför The Conference 07 som jag medverkar i där den 13 mars. Ytterligare artikellänkar där jag har intervjuats apropå storytelning finns i arkivet på www.storytellers.se under datumet 30 december 2006.
På storytellers.se finns också några texter om snackisar och Word of Mouth. Det är ju så att många av våra köpbeslut baseras på vad vi hör folk snacka om snarare än annan information. Så storytelling i marknadsföringen är nog ofta något vi borde överväga.
Men med lite etik och moral då förstås. Sanna berättelser. Öppna kort. Jag läste senast i dag att britterna vill kriminalisera betalda smygsnackare på communities och chattplatser. Så vi får se upp så att berättandet inte dras ned i ett oseriöst bluffande och smygande.
+++++++++++++++++++++++++++++
Du som får det här nyhetsbrevet har bett att få det i samband med några av mina seminarier eller så har du anmält dig på www.storytellers.se/ Om du inte vill ha det längre så vänd det med ett nej tack så tar jag bort dig ur sändlistan.
Hälsar ansvarige för storytellers.se
Matts Heijbel
12 februari 2007

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *