Smarta ledare berättar

Någon storyfrälst som jag stötte på någonstans sa ungefär så här: En bild säger mer än tusen ord men en bra och sann Corporate Story kan vara ovärderlig för organisationen…


…Hur går det till i din organisation?
Tar ledarna vara på verksamhetens bästa berättelser och sätter dem i arbete? Samlar cheferna folket kring lägerelden i fikarummet, matsalen, konferenslokalen, fabriken eller var det nu kan vara?
Berättar de de viktigaste storisarna som är hämtade ur organisationens gemensamma berättarkapital?
Man kommer ju inte särskilt långt med de pliktskyldiga orden i organisationens missions- och visionsdokument och andra dokument som riskerar att bli s k Corporate Bulllshit om de inte befolkas med exempel från verkligheten.
Man ser inte organisationens själ om man inte har har gjort läxan och skördat berättelserna som visar varför vi är här i organisationen och har ett uppdrag tillsammans.
Berättelserna som ska fram är inte abstrakta och generaliserande. De är specifika och befolkade. De skildrar händelser som är viktiga för att förstå verkamheten och få en vision av framtiden.
Trots att vi lever i en tid där kommunikationen strömmar överallt och där vi är ständigt uppkopplade så är många isolerade och saknar interaktiviteten och emotionerna på den plats där de tillbringar större delen av sin vakna tid.
Då kan det vara viktigt att ha ledare som berättar bland annat om sin egen karriär om utmaningar och misslyckanden och hur företaget tagit sig igenom perioder av missväxt.
Corporate Storytelling i ledarskapet bygger på en medvetenhet om dessa instrument. Storytellermedvetna chefer ser till att de har tillgång till en repertoar av de viktigaste berättelserna.
För allt detta finns det metoder. Metoder att skörda, dramaturgiskt förpacka och för att sätta berättelserna i arbete för organsationens bästa.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *