Är ICA-reklamen storytelling?

Fråga:
Jag såg på TV något som de kallade företagsstorytelling. De nämnde ICAs TV-reklam som har ett påhittat persongalleri och som är lite allmänt kul. Men är det verkligen Corporate Storytelling?
Svar:
Jag tycker också att ICA-reklamen är kul och den är förmodligen effektiv i sitt långsiktiga varumärkesbyggande. Men…


…jag skulle inte kalla det för Corporate Storytelling. Och det av den enkla anledningen att de inte valt det suveräna konceptet som det innebär när man utgår från verkligheten.
Verkligheten duger och ICA skulle säkert ha kunnat vara lika framgångsrikt i sin TV-reklam genom att hämta berättelser från ICA-verkligheten. Kanske till och med med ursprungsbeteckning typ: Detta hände på ICA i Hudiksvall juni 2006.
Man kan säga att ICA-reklamen är ett slags sagoberättande eller möjligen en dokusåpa. Det kanske är nog så effektivt som en CS-modell. Men jag vet att det i själva verket kryllar av spännande verkliga ICA-berättelser som lika gärna hade kunnat exploateras. Man behöver inte hitta på. Verkligheten är nog så spännande och duger alldels utmärkt.
ICA har för övrigt också utmärkt sig genom att tillsammans med Centrum för Näringslivshistoria berätta sin historia. De har till och med en egen webbplats för detta http://ica-historien.se som visar olika historiska aspekter på ICA.
Den har man nog ingen nytta av i TV-reklamen men det visar vad kraftfullt ICA laddar sitt varumärke.
Som Corporate Storyteller är man förstås intresserad av historia men kanske än mer av HISTORIER. En del historiska, en del aktuella och en del till och med framåtblickande.
Jag hörde förresten nyligen en berättelse om en ICA-butik i Norrland som drabbades av ett missöde. En dag när personalen kom till butiken så hade ett kylaggregat gått sönder så att det var flera centimeter vatten på golvet.
Personalen jobbade intensivt för att få bort vattnet och kallade på hjälp. Det var en frysbox full med glass som hade havererat så det började rinna ut också glassklet på golvet.
I mitten av frysboxens glassmassa fanns fortfarande glass som inte hade smält men personalen insåg att den förmodligen också skulle gå förlorad innan hjälp nådde fram.
Då bestämde de att de skulle bjuda alla kunder på valfri glass den dagen så länge glassen räckte. På så sätt blev detta en festlig dag som kunderna än i dag återkommer till som dagen då ICA bjöd alla på glass.
Den händelsen från verkligheten skulle kunna utgöra ett dokumentärt råmanus som man säkert skulle kunna göra bra ICA-reklamfilm på. Hämtad från verkligheten och något som alltså faktiskt har hänt. Det tror jag skulle bygga varumärke precis som dokusåpan med Stig & Co som vi fått se genom åren.
Jag säger inte att detta nödvändigtvis vore bättre. Men det vore Corporate Storytelling så som CS behandlas på den här webbplatsen.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *