I Svenska Kyrkan

Fråga:
Om Svenska Kyrkan skulle använda Corporate Storytelling. Hur skulle det se ut?
Svar:
Svenska Kyrkan förvaltar ju, om du ursäktar perspektivet, en fantastisk produkt inom upplevelseindustrin. Fantastiska berättelser om Jesus till exempel. Där han…


…synliggör den världsbild och de värderingar som kyrkan står för och förvaltar. Ta bara den barmhärtige samariten, månglarna i templet, den lame och så vidare. Vilka stories!
Skulle jag som Corporate Storyteller komma in i den världen så skulle det inte vara för att skörda berättelser om Jesus. Det klarar kyrkan alldeles utmärkt själv.
Nej då skulle det i stället handla om berättelserna om berättarna. Hur jobbar folket i kyrkan? Vad händer på kontor och i kyrkorum? På fältet? Hur hanterar kyrkan sina världsliga uppdrag? Sina pengar? Sina skogar? Sina aktier?
Det finns fantastiskt många stories om uppdraget som Svenska Kyrkan har åtagit sig. Jag kan också tänka mig att de konflikter som uppenbarligen finns på olika håll i kyrkan skulle kunna beskrivas med hjälp av storytelling.
En berättelse kan också vara ett sätt att ena motstridiga krafter genom att man kommer ur låsningar och talar om samma verklighet. Det finns faktiskt en hel gren av storytelling som talar om Storytelling as a healing art.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *