Kraften i berättelsen

Fråga:
Hur kan man mäta Corporate Storytelling?


Svar:
Det kan vara svårt att entydigt mäta effekten. Men det är klart att man t ex kan attitydmäta före och efter. Man kan också göra vanliga uppföljningar sälj- och marknadsmätningar om man exempelvis använder storytelling i marknadsföringen.
Varje människa som varit inne på detta område har också sett att kraften i en bra berättelse och upplevelsen den ger kan vara så stark att andra kommunikationsinsatser ibland nästan bleknar.
Där vanlig siffer- och statistikinformation tar vägen via den logiska hjärnan kan berättelsen i vissa fall gå rakt mot hjärtat.
Kommunicerar berättelsen med känslomässiga grepp och väcker spontana bilder hos lyssnaren så kan upplevelsen nästan kännas i rummet. Men då gäller det förstås för storytellern att veta var han eller hon ska leta i det narrativa kapitalet och det gäller också att dramaturgiskt förfina den funna berättelsen så att den gör just den nytta som var avsikten.

1 kommentar

  1. Det här är nog en av de allra viktigaste frågorna i utvecklingen av corporate storytelling. Men lätt lär det inte vara!
    För det första är det svårt att mäta hur en organisation fungerar. För det andra är berättelser en brokig skara. För det tredje kan en berättelse ha många ”uppdrag” samtidigt.
    Fördjupade fallstudier kanske kan vara en bra början?
    tror Ulf Ärnström

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *