Dina egna stories

Speciellt när jag talar med människor från entusiast- och passionsdrivna organisationer så frågar jag dem varför de jobbar just där de jobbar. Om de kommer ihåg vad som fick dem att söka sig dit. Om de rent av minns det enskilda tillfället som en gång fick in dem på det här spåret. Jag letar efter den personliga storyn. En story som förstås också kan adderas till själva organisationens Corporate Stories.


De sanna personliga berättelserna visar vad man står för och vem man är. De bygger det personliga varumärket. När man söker ett jobb kan dessa berättelser var det som gör skillnaden. Jag vet flera såndana exempel.
De personliga berättelserna är förstås också viktiga för arbetsgivaren att ha tillgång till i rekryteringssammanhang. Genom att låta bilder av medarbetarna och deras värderingar träda fram kan man lättare attrahera dem man verkligen vill rekrytera.
På samma sätt som organisationen ska leta fram, snygga till och hålla sina viktigaste berättelser levande kan också de enskilda människorna göra det.
Trots Jante.
Varför är just du så lämplig här? Ge ett exempel på när du var stolt över att vara en del av detta?
Var ärlig och tala sanning. De personliga berättelserna siktar lika mycket på hjärtat som på hjärnan.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *