Digital storytelling

Ända sedan våra tidiga förfäder samlades kring lägerelden och utbytte erfarenheter, kunskaper och värderingar har det funnits storytelling. I dag gör vi det vid kanske vid fikabordet eller i mötesrummet. Istället för byn har vi arbetsplatsen. När vi samlas kring vårt på uppdrag i jobbet använder vi varumärket som symbol och befolkar det. Med tekniken till hjälp kan vi nu också göra storytellingen digital.


Digital Storytelling använder bl a modern film- och videoteknik, datorer och nätet för att kommunicera berättelser. Många håller redan på med det och det handlar då ofta om att ge enskilda människor möjlighet att uttrycka sig. Ett självförverkligande.
I ett corporatesammanhang är det en metod att med snabb och lätt teknik samla och visa de berättelser som bygger varumärken och affärer. Detta gör Moderna Filmer, ett ungt proffsigt företag i Stockhom som jobbar med snabb teknik.
De digitalt fångade och lagrade berättelserna kan förstås vara inifrån och ut. Det kan vara inne i organisationen. Men lika gärna kan man digitalstorytella utifrån och in, alltså hitta metoder och teknik för att samla kundernas berättelser om företaget, produkten eller tjänsten och sen kanske visa dem på exempelvis webben.
Magnus Helander på Moderna Filmer har grundligt lärt sig storytellingläxan under sin utbildning i USA. På ett frukostmöte den 9 juni kommer han att berätta mer. Jag, Matts Heijbel, finns också där och talar kort om digital storytelling ur corporateperspektivet. Det är kostnadsfritt och öppet för alla.
Se mer påhttp://www.modernafilmer.se/storytelling/