Människan måste berätta. Det är nedlagt i oss. I familjen, med vännerna, på jobbet som tar större delen av vår vakna tid. Men hur gör man då?
Berätta kan vi alla. Hunden kan skälla, fågeln sjunger och människan lyssnar och berättar för att förstå, överleva och nå framgång.
Om vi nu tror på detta så blir frågan hur vi hanterar denna insikt professionellt på jobbet. Människan är ju än i dag samma berättande djur. Vi fattar våra beslut utifrån sinnliga intryck, berättelser och de känslor dessa väcker.
Där kommer Corporate Storytelling i och om organisationer in i bilden. Befolkade berättelser om våra varor och tjänster om vilka vi är, vad vi kan, vad vi vill och vart vi är på väg.
Hur gör man då för att få en första skörd?
Praktiska Heijbelmodellen som utvecklats under 2000-talet visar vilka steg som gäller:
• Analys av vad vi söker och strategi för hur vi ska leta och finna
• Grundläggande skräddarsydd inspirationsföreläsning utifrån bransch, kultur, historia och framtidsvision
• Workshop där berättelser delas under erfaren processledares ledning
• Skördefest där alla tillsammans värderar och väljer sanna värdeberättelser
• Diagnos av hur detta blir en del i vardagen för att bygga den berättande organisationen
Utan stories dör vi nämligen