Människan bärs fram av berättelserna. De är grunden för allt annat. Shakespeare och Lagerlöf hämtade förstås inspiration från verkliga händelser. Selmas roman om utvandrarna från Dalarna till Palestina i boken Jerusalem är ett av många sådana exempel.
Vad kommer då att berättas i framtiden från vår tid. Ikea berättar redan om Ingvar Kamprad och om bemötandet i köptemplen med Ikeaskylten världen runt. Det kallas Corporate Storytelling och dessa berättelser är fyllda av mänskliga möten, värderingar och kopplingar till verkliga händelser.
Det finns gott om kulturskribenter som gör vad de kan för att förminska och nedvärdera våra samtidsberättelser som reklammakares primitiva beskrivningar och lurendrejerier. Kanske är det så ibland när de bara hittar på.
Men Corporate Storytelling, som man också exempelvis kan studera på Harvard, är faktiskt samtidsskildringar även om de vill utveckla organisationer och locka till sig kunder och medarbetare. Åtminstone som jag jobbar med det. Det handlar om kultur och organisationsutveckling.
Konstigare är det inte.
Så se upp Shakespeare när verkligheten från 2000-talet bygger framtidens berättelser om hur vi som lever nu, faktiskt levde.