Berättelser bär kulturen och värderingarna och det är därför en naturlag att berättelser finns överallt, även i organisationer och företag. Om berättandet tystnar dör kulturen. Om berättelserna stimuleras stärks kulturen.
När förändring är nödvändig kan man ha hjälp av att, utöver strategiska analyser, berätta sig in i framtiden med hjälp om vad vi var, var vi är och vart vi vill komma.
Stora Ensokoncernen står inför enorma utmaningar när efterfrågan på papper globalt minskar dramatiskt. Avgörande förändringar har det urgamla företaget varit med om tidigare. Man måste hela tiden tänka om, tänka nytt. Då får man hämta kraft i det förflutna ( ”vi har ställt om förut” ) och bygga visioner om framtiden. Det kommer koncernen att klara men de enheterna som visar de starkaste berättelserna har bästa förutsättningarna att mobilisera, ställa om, överleva och stärka den samlade kulturen.
I våras och i somras arbetade jag med Stora Enso i Hyltebruk. Vi började med att utbilda ett 40-tal bordsvärdar som senare blev storyskördsansvariga hos närmare 500 medarbetare. Företaget samlade hela fabriken för att under min ledning och med hjälp av de utbildade bordsvärdarna genomföra en fantastisk skördefest.
Under en dag sökte vi, skördade och spelade in berättelser om händelser som visade andan och kulturen i pappersbruket. Det var skratt, tårar och applåder och senare på kvällen blev det fullt drag på dansgolvet i Tylösand.
I Corporate Storytelling är innehållet (content) allt. Spridning och lägereldar är förstås distribution som behöver sin strategi. Kallar man det digital strategi så är det förstås en målgruppsökande tanke och en nödvändig plan för att uppnå dialog. Men allt kräver förstås innehåll.
Följaktligen sprids berättelserna muntligt, digitalt via olika sociala media men nu också i printad bokform som gjorde att alla cirka 500 anställda fick boken om dem själva berätta av dem själva i julklapp. Det är vad Stora Enso i Hyltebruk har gjort.
Här finns den exempelvis den fantastiska berätelsen om Gusten som sitter i väggarna. Som storytellingssökande skördare är detta ett fynd. Vad menar man med att något sitter i väggarna?
Ibland får jag frågan om min metod fungerar i industrimiljöer. Klart det gör, svarar jag. Alla mänskliga sammanhang bärs av berättelserna och de finns där. Sen gäller det att söka, finna, skörda och sätta berättelserna i arbete. Muntligt, tryckt, digitalt till exempel via alla miljarder lägereldar som svävar över oss i cyberspace.