Som författare och journalist har jag förstås arbetat med berättelser i hela mitt liv. Min socialantropologiska bakgrund gör också att det för mig är närmast en naturlag att alla mänskliga sammanhang bärs av berättelser och anekdoter. Det finns därför förstås även företags- och organisationsfolklore, som jag valt att kalla det.
All folklore strävar ytterst efter gruppens överlevnad och i företagssammanhang innebär det att stödja rekrytering, produktion och sälj.
På senare år talas det ständigt om berättelsen. Partier behöver en fungerande ( för 2010-talet ) berättelse, ideella organisationer och samfund likaså. Personliga varumärken behöver också berättelser för att bli synliga och begripliga liksom varor och tjänster i sig behöver berättelser. Medvetenheten om de här tankarna har ökat markant sen jag började för snart 15 år sen,
Tror vi på dessa perspektiv så är det bara att börja söka, skörda och använda berättelserna. Vi kan också agera på ett sätt, till och med regissera oss, för att bygga verkliga berättelser om och apropå den verksamhet som vi vill stimulera med Corporate Storytelling.
Det är där Storytellers Heijbel & Co har sin mission och sin idé att verka.