Alla folkgrupper, flockar och tribes hålls samman av en delad tanke och värdering. Dessa tankar och värderingar uttrycks och bärs av relevanta berättelser som attraherar nya medlemmar ( rekrytering ) och som över för kunskap ( kompetensutveckling ) och visar meningen ( organisationsutveckling ) med att man finns.
Dessa berättelser utgör ett kulturkapital som är absolut nödvändigt, inte bara för överlevnad utan också för framgång.
Om vi tror på detta resonemang är det bara att börja skörda och bygga sanna och relevanta berättelser som gör att triben och de som använder varorna och tjänsterna blir motiverade.
Lyssna in och bygg en repertoar och använd den vid lägereldarna som vid möten, fikarum, kaffeapparater, lunchrum och framförallt sociala media som i praktiken bl a är cirka en miljard lägereldar på Facebook.
Det finns i den mogna organisationens dialog lyssnare, berättare och en repertoar av berättelser. Vilka vill vi dela berättelser med? Och när och var och hur? Vilka berättelser behöver delas vid olika specifika tillfällen.