Detta nyhetsbrev går nu ut till mina cirka 3000 prenumeranter. Vill du ha det regelbundet och direkt så mejla Nyhetsbrev till matts@storytellers.se
Hej Storytellervän,
Detta är det nittiotredje nyhetsbrevet från Storytellers. Jag reflekterar som vanligt lite över vad som gått genom mina tankar sedan senast. Jag passar också på att bjuda in dig som gäst till ett av mina återkommande frukostseminarier som denna gång blir den 3 december, mer om det längre ned.
Du kan förresten också välja att gå på ett halvdagsseminarium som jag håller hos Marknadsföreningen i Stockholm den 27 november, se mer om detta på mis.se
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Alla människor är på olika sätt involverade i organisationer. Organisation är helt enkelt ett begrepp som innebär att människor hör ihop på något sätt och uträttar något tillsammans. I Corporate Storytelling-sammanhang intresserar man sig för dessa organisationers berättelser om dem själva, deras medarbetare, kunder, varor och tjänster.
Ibland handlar det om stora internationella organisationer typ Volvo, EU, Ikea eller Katolska Kyrkan. Ibland kommer vi hela vägen ned till de allra minsta organisationerna som fåmansföretagen eller lokala intresseföreningar och ytterst kommer man ända ned till individen och det personliga varumärket.
Gemensamt är att alla kulturer, från individens till den internationella organisationens, bärs av kulturbärande berättelser. Annars finns de liksom inte. Utan berättelser är man osynlig och den som inte berättar dör faktiskt ytterst ut. Den som hanterar detta berättarkapital på bästa sätt vinner däremot.
Sanna emotionella berättelser som visar händelser som bekräftar meningen med att man finns och varför man driver sin verksamhet är en framgångsfaktor som ingen borde ignorera. Inser man det så är man storymedveten.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag höll häromdagen ett seminarium med ett trettiotal kvinnor (och en man). De flesta var den här gången småföretagare som hade kommit för att låta sig inspireras av berättandets kraft i arbetet med att befolka det egna varumärket.
Jag provocerade kreativt i vanlig ordning efter mitt inledande öppnande brandtal: Vad var det som hände? Hur blev det så här i ditt liv? Finns det någon kund eller klient som du aldrig glömmer? Vad är det för mening med att hålla på som du gör?
Healing tillhör i Sverige en bransch som ofta klassas som alternativ- eller komplementärmedicinsk. Då får man inte påstå vad som helst eftersom lagstiftningen hindrar dem.
En av deltagarna var healer, Hon valde då att berätta om en kund eller klient som kom till henne för att få ta del av lite healing. Att berätta om en händelse är ju inte förbjudet ens för en healer.
Healern berättade att hon en dag välkomnat en ny klient in i sin klinik.
Klienten lade sig på britsen och bad lite försiktigt om att få en behandling. Det var första gången i hennes liv. Healern förde sina helande händer över klienten som sakta gled in i sin egen värld medan behandlingen pågick.
Efter behandlingen började klienten tala om sin mamma och om minnen från sitt tidigare liv. Hon kände sig lite orolig och utmattad och fick därför vila en stund innan hon skulle gå hem. Healern, som vet att healingen kan frigöra starka krafter och känslor, fascinerades av klientens alla funderingar. Sen skildes de åt.
Några timmar senare ringde telefonen och en mansröst i andra änden skrek: Vad fan har du gjort med min fru?
Mannen och healern talade lite med varandra och healern sa att hon genast kunde komma hem till paret. Det fick hon. Med mannen bevakande i rummet masserade hon stilla kvinnans fötter och märkte att situationen lugnade ned sig. Sen sa healern tack och adjö och åkte tillbaks till sin klinik.
Någon dag senare ringde mannen och tackade. Han sa att han hade fått en ny och fördjupad kontakt med sin fru och var förundrad över att frun inte tidigare hade talat med honom om allt som nu kom ur henne.
– Tack för att du fördjupat vår relation, sa han till healern. Tack!
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
När man talar om klient- eller patientrelationer måste man förstås alltid tänka på integritet och tystnadsplikt. Lämnar man ut någon eller inte? Ska man för säkerhets skull inte berätta alls.
Jag tror att man kan vara varsam genom att inte ge för många faktadetaljer. Man kan förstås alltid fråga kunden / klienten / patienten om man i anonymiserad form får berätta om de gemensamma erfarenheterna. Det går alltid att fråga och jag vet, efter att ha arbetet en hel del med exempelvis socialtjänstberättelser, att man brukar få okej om man tar det i avidentifierad form.
Detta gäller för övrigt även mindre dramatiska världar och ofta är berättelser ur kundens / klientens / patientens egen mun de allra starkaste. Jag har för övrigt arbetat en hel del med olika kroppsterapigrupper och vet att de har fantastiska berättelser om vad som händer i deras yrkesvärld.
Alla mänskligt drivna företag och organisationer har befolkade berättelser som visar var de kommer ifrån, var de befinner sig nu och vart de är på väg.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Vill du komma som min gäst på frukostföreläsning i Stockholm den 3 december så får du gå in på www.storytellers.se och se hur man anmäler sig. Du är min gäst vilket innebär att frukostseminariet är kostnadsfritt. Jag ger mängder av exempel och visar exempel på korta oklippta storyfilmer som jag varit med att ta fram.
Vill du beställa ett ex av tredje upplagan av min bok Storytelling befolkar varumärket så kan du få den billigare om du mejlar mig. Då får du den då till förlagspris. Skicka i så fall ett mejl med rubriken: Bok och bifoga faktura- och leveransadress så ger jag uppgiften vidare till förlaget och du får boken inom några dagar med och faktura. 200 sek inkl moms kostar den då. Betydligt billigare än i bokhandeln. Porto tillkommer.
Detta var allt för denna gång. Jag som skriver heter Matts Heijbel. Jag är författare och journalist med socialantropologisk bakgrund. Sen femton år arbetar jag helt med Corporate Storytelling. Jag har arbetat med flera hundra svenska och internationella organisationer.
Du får brevet för att just vi har samarbetat eller bytt visitkort. Du har annars själv anmält dig via storytellers.se eller varit på mina seminarier. Vill du inte vara med så kan du vända nyhetsbrevet med ett: Nej tack, så tar jag bort dig ur sändlistan.
Tack för denna gång
Hälsar
Matts Heijbel
Grödinge / Stockholm 20 november 2014