Nyhetsbrev 90: Storytellingens betydelse

Nyhetsbrev 90:

Hej Storytellervän

Det är så dags för det nittionde nyhetsbrevet från Storytellers. Här reflekterar jag över Storytelling i och om organisationer och deras varor och tjänster. Berättelser som vill visa meningen med att organisationer finns och varför vi behöver dem. Du får det för att du har bett om det eller för att vi växlat visitkort eller för att du antecknat dig i samband med någon av alla mina föreläsningar.

Här berättar jag lite om vad jag stött på och tänkt på sen sist. Jag passar också på att bjuda in dig till ett kostnadsfritt frukostseminarium i Stockholm den elfte juni. Mer om det längre ned.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Det finns några sådana som jag i länder runt om. Sådana som talar om berättelsens betydelse också i organisationer. Exempelvis britten Geoff Mead som nyligen kom ut med boken The Heart and Soul of Successful Leadership. I en recension i Sunday Times läser jag ett Meadskt resonemang som fritt tolkat är ungefär detta:

Framgångsrikt ledarskap hänger på de berättelser vi har och berättelserna vi lever och hur väl de samspelar med vår tid. En traditionell metafor kan beskriva berättelsens envisa uppgift att påverka utvecklingen.

Världens största tankbåtar kan ha en halv miljon ton last ombord. Man brukar säga att det tar en lång tid och en lång sträcka att vända ett sådant fartyg. Allt kring dessa båtar är enormt inklusive deras jättelika roder. Till sin hjälp har därför fartygen flera små roder som ska vara till hjälp för att hålla riktningen.

Att också använda dessa hjälproder är avgörande för att få fram de krafter som slutligen bidrar till att åstadkomma de stora slutliga förändringarna som behövs för att nå hamn och inte gå på grund.

De stora rodren som vill vända en organisation kan liknas vid tron, värderingarna och visionen som förhoppningsvis påverkar vad folk tycker och hur de agerar. Och de små rodren hjälper och stöttar de stora rodren.

Hjälprodren kan då vara berättelserna som bygger och stärker våra identiteter och som ger mening och förståelse för oss och som hjälper oss att förstå vår vardag och den verklighet vi lever och arbetar i.

Om en ledare vill påverka organisationens riktning så måste hen förstå hur berättelser arbetar och påverkar och hur och när man kan använda dem.

Det är detta Geoff Mead kallar ”narrative leadership.”

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Jag tycker det är en bra metafor. Jag skulle gärna lägga till de små starka dragande och puttande bogserbåtar som får jättarna på plats. Jag får ofta frågan om vad storytelling kan åstadkomma i företag och organisationer. Jag säger då att man måste fråga sig vad man vill åstadkomma. Det är där man lägger strategin: Rekrytering? Sälj? Marknadsföring? Ledarskap? Arbetsmiljö? Organisationsutveckling?

Storytelling är ett fantastiskt verktyg som man kan använda på många olika sätt och som har relevans i allt från fåmansföretag till världskoncerner. Det fungerar i privata och offentliga organisationer och i ideella organisationer och i internationella övernationella organisationer som exempelvis EU där jag arbetat en del med Cross-Border-People-Stories.

Berättelserna kanske inte helt ensamma kan vända hela tankfartyget men de kan lätt vara de hjälproder som ser till att målen nås och fullföljs.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Ibland kan dessutom personberättelsen, exempelvis den som berättar varför just du är där, bidra till den större berättelsen. Vad var det som hände? Den egna personberättelsen från en medarbetare eller kund eller klient eller patient eller brukare kan också befolka varumärket. Ofta finns det magiska ögonblick som i ett enda slag förklarar ett större sammanhang.

Till och med ett personligt varumärke som det som Elin Nordegren har byggt efter skilsmässan från Tiger Woods har en klar storytellingdramturgi. Hon sa att hon tappat både hår och tillit men hade klart för sig att hon måste gå vidare med sitt liv.

Och nu, skriver Anne-Sofie Näslund i Expressen, har berättelsen om Elin som tagit psykologiexamen och som hyllades som universitetets mest enastående elev, kommit till slutet av det här kapitlet i sin egen feel-good-film.

Universitetsstudierna blev ett lugn i kaoset och den ensamstående småbarnsmamman fick stöd från andra ensamstående mammor för att hon inspirerande andra kvinnor i liknande situationer. Trots att hon förstås är rik som ett troll.

Rena rama Hollywoodfilmen.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Jag tror Dalai Lama instämmer i detta resonemang när han säger: The planet desperately needs more peacemakers, healers, restorers, storytellers and lovers of all kinds.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Sen senast har jag arbetat bland annat Ericsson, Gävle kommun, Svenska Facilitatornätverket, Meritus HR-nätverk, Statens veterinärmedicinska anstalt, Plyhm kommunikation, och Sjöstadsskolan i Hammarby Sjöstad. Jag har också intervjuats av studenter och radioprogram. Hela tiden med berättelsens betydelse i centrum.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Den 11 juni har jag en av mina återkommande frukostföreläsningar på Krukmakargatan på Söder i Stockholm. Jag bjuder i dig som gäst. Skicka ett mejl till matts@storytellers.se och skriv 11 juni i rubrikraden. Mer om detta står på storytellers.se

Då kan du köpa den nya tredje upplagan av min bok Storytelling befolkar varumärket till förlagspris om du vill. Du kan ta ett ex så skickar förlaget faktura. Annars finns den förstås i bokhandeln och på nätet hos Adlibris och Bokus.

Det var allt för denna gång. Jag som skrev heter Matts Heijbel och du är en av cirka 3000 på min prenumerantlista. Vill du inte vara med längre så kan du vända detta mejl med ett Nej tack så tar vi bort dig.

Hälsningar från

Matts Heijbel

Stockholm / Grödinge 22 maj 2014.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *