Jag har arbetat en del med Botkyrka kommun. Botkyrka är en kommun med stor befolkning. Den ligger i södra Storstockholm och har Sveriges yngsta och mest internationella befolkning. Botkyrka har alltså framtiden för sig och är Långt ifrån lagom.
Det där stämmer förstås statistiskt och jag tycker även att kommunens slogan fångar platsens utmaningar och kultur på ett bra sätt. Men för en Corporate Storyteller behövs förstås berättelser om händelser som i bästa fall bekräftar påståendet.
Som den om ananasälgen.
Den handlar om en älgen som kom springande med ananas i munnen eftersom jaktlagen i norra Botkyrka även har invandrare med i laget och – ja du vet – en del invandrare säljer på torget och ibland blir det varor över som jaktlaget tillåter att de läggs ut till älgarna. Därför kan man se en älg komma springande genom skogen med en ananas i munnen.
Det är långt ifrån lagom! Berättelsen vill visa att i en kommun med närmare två hundra språk har till och med de normalt etniskt oblandade jaktlagen börjat öppna sig.
En slogan lever inte, får inte luft under vingarna, utan bekräftande berättelser. Det är en dimension av kommunal storytelling.
Men vilka berättelser ska kunna bekräfta svepande slogans som: Välkommen ombord (Gävle), Här får du livstid (Fagersta), Bo i Götene -lev i världen (Götene). De är svåra att förankra.
Hur det än är så behövs det bekräftande berättelser, helst redan innan man formulerar sin one-liner-slogan. Jag vet hur man gör efter säkert 20 uppdrag från kommuner och kan redan på en dag finna det innehåll som i bästa fall kan befolka påståendet. Speciellt om det handlar rimliga om påståenden som – Långt ifrån lagom!