Ur ett Storytellingperspektiv är det förstås en intressant nisch att höra hur berättelsen kan påverka våra sinnen. Vad vi ser, vilken smak vi uppskattar mest.Till och med när vi känner oss mest solidariska och korrekta.
Rolf Jensen med Dream Society ansåg tidigt att vi tyckte ett ägg med lite smuts och fjädrar på subjektivt smakade bättre än industriägg. Även om testet i sig bara var bluff. Sa man ordet eko så upplevde folk produkten som godare och var redo att betala mer. Även om de tillfrågade varit utsatta för fejkade tester.
Senast nu så har Patrik Sörqvist, docent och lektor i miljöpsykologi vid Högskolan i Gävle testat hur försökspersoner bedömer smaken på ekokaffe kontra vanligt kaffe. Oavsett vad de utsätts för, alltså blir manipulerade, så är de beredda att övergilla det som påstås vara ekokaffe och de kan också tänka sig att betala mer just det kaffet.
Storyn alltså. Det handlar om vad vi berättar. Nu räcker det inte längre att ropa eko. Men vi kan berätta oss till framgång.
Jag har tidigare skrivit om att att vin från södra Afrika som har krav på vingårdsarbetarnas rättigheter och rätt att organisera sig smakar bättre än andra viner. Solidaritet smakar alltså också gott. Om man berättar om det.
Stortytelling kan alltså påverka sinnena.
PS. Jag förstår förstås att man ska tala sanning i marknadsföringen. DS