Igår var jag hos Plyhm Kommunikation AB i Göteborg och höll en frukostföreläsning. Lokalen var proppfull med människor från finasvärlden, säljvärlden, ideella organisationsvärlden, tillverkningsindustrin, Västra Götalandsregionen, medicinteknik, fackliga världen, kommunala plus en rad konsulter av olika slag.
Detta visar att intresset för storytelling finns brett över samhället. Alla organisationer, från ensamkonsulter till världskoncerner via ideella och offentliga har berättelser och behöver berättelser. Det var det jag talade om. Hur ska man skörda dem? Hur ska man sätta dem i arbete?
En fin berättelse bjöd Christian Forsström på Fristad Plast på. Hans farfar föll över bord i Stilla Havet och räddades slutligen med hjälp av livboj. Nu tillverkar Fristad Plast bland annat livbojar, exempelvis Trygg Hansas kända livboj. Christian berättade stolt att farfarsödet lett till att de numera räddar åtminstone ett liv i månaden år ut och år in med livbojarna de tillverkar. År ut och år in årtionde efter årtionde. Tänk om dessa människor samlades för att dela sin erfarenhet. Det skulle bli en ordentlig flock.
Läs här om seminariet: http://www.plyhm.se/blog/storytelling-i-repris/