Varför storytelling?

Varför ska man hålla på med Corporate Storytelling? Är det inte bara en fluga, ett mode som snart blåser förbi? Den typen av frågor får jag då och då. Mitt svar är då förstås att det här handlar om en arbetslivs-och marknadsanpassning av människans urgamla och självklara sätt att kommunicera. Att vara människa är att vi vill berätta. Annars finns vi inte. Att vara människa i 10-talets organisation leder därför till att vi bör reflektera över våra samtidsberättelser i och kring arbetet och i samband med våra varor och tjänster och i relation till våra ägare, kunder, brukare eller klienter.

Så den urgamla mänskliga kommunikationsformen vid alla tiders lägereldar kan förstås sökas och skördas vid arbetslivets lägereldar. I fikarum och vid kaffeapparater hörs människans läte och visas hennes kunskap och värderingar.

Det handlar egentligen inte ens främst om retorik, människan berättade ju långt innan grekerna började analysera samtalet. Däremot kan retoriken förstås effektivisera det kommersiella berättandet. Men viktigast är att kulturbäraren tror på det han eller hon säger.

Vid forna tiders lägereld fanns en liten grupp människor så spridningen av berättelserna var inte så kraftfull som i dag. I dag kan ju ett enda musklick (Word of Mouse) starta en präriebrand på nätet. Så kanske är det så att storytelling faktiskt är ett kraftfullare kommunikationsverktyg nu än någonsin tidigare.

Den organisation eller det företag som inser detta har förstås mycket att reflektera över innan man sätter igång sin storytellingprocess. Många varför, vad och hur.

Att det inte behövs en massa nya maskiner, program eller apparater gör att Corporate Storytelling inte behöver vara särskilt dyrt jämfört med andra kommunikationsinsatser. Den är helt i samklang med sociala webben och det internetbaserade 10-talssamhället.

Dessutom är vi, som människor, redan storytellers allihopa. Vi kan därmed alla bli involverade utan större utbildningsinsatser. Det är klart att man kan träna men viktigast är att man reflekterar över vilka berättelser man vill skörda och sätta i arbete.

Vems berättelser och varför?

Det är det storytellers.se envist handlar om.

Dela:

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *