När jag är inbjuden till ett företag eller en organisation för att söka och skörda berättelser passa jag också ofta på att leta efter medarbetarnas egna personliga berättelser visavi organisationen – eller kundernas, brukarnas, klienternas enskilda berättelser – beroende på upplägget. Jag ser då individen som en pusselbit i det samlade varumärket som ska odlas och befolkas med händelser.
• Varför är du här?
• Vad kommer du aldrig att glömma om denna verksamhet / produkt / tjänst?
• Vad var det som gjorde att du sökte dig till denna del av arbetslivet alternativt använde denna vara / tjänst?
Jag lovar att det finns många sådana personliga berättelser om händelser som kan lära övriga organisationen och göra nytta i rekrytering, ledarskap och marknadsföring. Jag menar inte vanliga små personporträtt om en medarbetare som har två barn och tycker om att segla på fritiden och liknande utan det ska vara kopplat till verksamheten.
Det ska vara andekdotiska berättelser om enskilda händelser som haft betydelse för en människa kopplade till detta specifika varumärke.
Magiska ögonblick.