Om ett företag vill positionera sig gentemot sina medtävlare är exempel på Corporate Storytelling i olika former kraftfulla verktyg. Det räcker inte för en organisation att bara vara stolt över de varor och tjänster som man tillverkar eller levererar. Man måste inse att det är på emotionella grunder som människan tar till sig information och slutligen fattar sina beslut. Där kan storyn vara en bro in i känslan hos kunden, brukaren, klienten, medlemmen eller vem du nu vill beröra.
”The only way to do great work is to love what you do”, sa Steve Jobs. Jag skulle vilja lägga till: …och berätta om det.
Det handlar om att känna och att berätta, därför bör berättelsen tala om eller visa händelser, om mänskliga möten som berör och som visar meningen med verksamheten, produkten eller tjänsten. Detta gäller rakt över från privat, offentligt och ideellt arbete. Bästa storyn vinner.
Sen får man förstås lägga upp en plan. Varför berättar vi? Vad vill vi berätta? Kan vi skapa situationer som visar berättelser som visar dessa värden och känslor?
Det är där man börjar sitt arbete med att bygga berättande organisationer eller att åtminstone addera berättarvärden till sin verksamhet. Det är det Storytellers arbetar med.