Litar på vanligt folk

När jag besöker olika folkgrupper i marknadsdjungeln – jag menar alltså företag och organisationer – så söker och skördar jag sanna berättelser skördade från verkligheten. Dessa berättelser bärs och traderas av vanliga människor. Folk som du och jag. Det är en del av poängen i just Corporate Storytelling så som jag jobbar med den.
Nu läser jag att Edelmans förtroendebarometer säger att vi litar allt mer på ”folk som du och jag” och ”vanliga människor”. Detta på bekostnad av VD:ar och myndighetsfolk.
Förmodligen spelar den sociala webben in i detta. Och Word of Mouth. Låt alltså vanliga människor, både medarbetare och kunder, berätta anekdoter baserade på verkliga händelser. Vi litar allt mer på vanligt folk och människor som du och jag. Här är Edelmans studie som ör baserad på intervjuer med 18-plusare i 25 länder världen över.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *