Jag läser att TV3 har det besvärligt. När Kanal 5 fyllde femton 2004 skrev jag en ”storybook” åt företaget som behövde en samlande berättelse. Snittåldern hos medarbetarna var då 29 år så för dem hade kanalen i stort sett alltid funnits men de hade ingen Corporate Story. Det blev ett 40-tal anekdoter om den kommersiella uppstickaren som utmanade public service och Stenbäcks TV3.
När kanalen senare korades till Sveriges bästa arbetsplats var Dagens Industri tvungen att skriva om Kanal 5 trots att kanalen inte fanns på Stockholmsbörsen. Journalisten kunde inte motstå vår berättelse. Eftersom den var sann blev det ett helt tidningsuppslag om Kanal 5 och dess kultur i DI. Det blev en PR-vinst av kaliber.
Slutsats: Fånga upp de sanna berättelserna om verkliga händelser så ökar möjligheten att påverka vad som skrivs och sägs i media.
Så här beskriver Kanal 5 sin historia i dag.