Nästan varje dag har jag kontakt med företag, myndigheter, ideella organisationer eller kanske kommuner. De vill att jag ska hjälpa dem att hitta berättelser som laddar värden in i deras verksamheter, i deras varumärken eller helt enkelt i deras självkänslor och identiteter.
Kulturkapitalet sitter nästan som på näsan, alldeles framför dig, brukar jag säga. Du behöver inte hitta på något. Denna folklore ligger och väntar på att bli sedd och skördad.
På sätt och vis har Antikrundans provenienssnack med detta att göra. Proveniens är uppgifter om ett objekts tillverkare, ursprung, hemvist och tidigare (oftast berömda) ägare.
Det är arkivvetenskap, men ordet förekommer också inom historia, konst och inom antikviteter och museivärlden.
Den viktiga skillnaden inom Corporate Storytelling och Storylistening / Storytelling in and about organizations, är att vi har lämnat museet…
…när Ibsen hade lämnat ett av sina värdshus i Italien på sent 1800-tal sålde ägaren tomtbuteljer till turister och påstod att Ibsen hade druckit dem när han skrev ett Dockhem. De blev därmed dyra föremål.
Elizabeth Taylors diamanter, Churchills cigarrer eller diverse obegripliga religiösa reliker kan vänta här.
Nu är det nutid och arbete.
Vad gör vi nu och i morgon? Vad vill vi göra? Där rör sig tankarna kring Corporate Storytelling.
Men här handlar det om generationsutveckling, ledarskap, rekrytering och de berättelser som är verkliga i dag och som blir folklore om 100 år. Vi bygger framtidens berättelser. Tiden har inte stannat.
Vi har ett framtidsuppdrag.
Det fantastiska är att allt finns redan här och nu. Dagens foklore kan guida oss in i framtiden. Då är det Corporate Storytelling vi talar om när den är som bäst. Bygga framtid.
Inte nostalgisk filosofi.