Nyhetsbrev 61: Den gamle svetsaren

I går gick det 61 nyhetsbrevet iväg från storytellers.se till cirka 3.100 prenumeranter. Du kan läsa den via länken här under. Om du själv vill vara med på sändlistan, givetvis utan kostnad, så kan du maila mig om det här: nyhetsbrev@storytellers.se


Nyhetsbrev 61:
Hej Storytellervän.
Detta är det sextioförsta nyhetsbrevet från www.storytellers.se och du får det för att du anmält dig till listan på egen hand eller i samband med något av mina seminarier. Jag heter Matts Heijbel och är en journalist och socialantropolog som letar och skördar i kulturkapitalet åt företag och organisationer.
Jag brinner för detta med storytelling och vet att värdet i de sanna berättelserna om organisationer och deras människor, varor och tjänster är mycket högt och jag ser dagligen att de som sätter sina berättelser i arbete blir framgångsrika.
Här i nyhetsbrevet berättar jag lite av det som hänt sedan sist och vad som är på gång i den Storytellervärld som jag lever i på heltid sen drygt 10 år.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Nu i veckan ska jag åka till Estland för att bland annat vara Key Note Speaker på Pärnu Marketing Conference. Då kommer marknadschefer och andra ledare från hela Estland för att ta intryck av vad som händer på marknadsföringssidan också i andra länder.
Man har bedömt att estländskt näringsliv måste bli bättre på att söka, finna och skörda de berättelser som de behöver för att hantera den historiska situation som landet nu befinner sig i i och med EU-medlemskapet och mycket annat. Där får jag en roll.
De har till och med översatt min bok Storytelling befolkar varumärket till estniska vilket visar vilka ambitioner den lilla baltiska nationen har.
I samband med detta har de lagt ut några inspelningar på Youtube som de gjort med mig där jag talar om ämnet på engelska. De finns där om du söker på ”heijbel” på youtube.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag hörde om en man som hade börjat i familjeföretaget redan i tonåren. Där lärde han sig att svetsa och han blev med tiden en av de allra skickligaste.
När han var en 55-plusare började han bli sliten och den högra armen orkade inte längre lyda honom i svetsarbetet. Hans läkare sa att det definitivt var färdigsvetsat för hans del.
Han tog emot det tunga beskedet och antog att han var ute från arbetsmarknaden efter detta. Han kunde ju bara, menade han, svetsa.
Men han fick kontakt med den bästa jobbcoachen av alla, den egna dottern.
Dottern som jobbar på omställningsföretaget Antenn stöttade honom och skrev hans cv utifrån ett livsperspektiv. Visst var han främst en skicklig men numera sliten svetsare. Men han hade genom åren haft många olika uppgifter i firman.
Han hade dessutom byggt sitt eget hus och fostrat sina barn. Han var helt enkelt en man med bred erfarenhet och kunskap.
I dag är han incoachad på ett byggvaruhus som genast insåg att den här mannen har en bred praktisk teknisk erfarenhet och han dessutom förstår vad som gäller om man bygger och reparerar ett hus. En perfekt medarbetare.
Grattis byggvaruhuset.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Den berättelsen hörde jag när jag hade storytellingseminarium med workshop och skörd med omställningsföretaget Antenn som har den största marknadsandelen inom omställningsbranschen. De finns på 60 platser i Sverige. Dessa jobbcoacher hittar ofta spännande vägar för deltagarna i sina program. Deras berättelser är starka och emotionella.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag har också arbetat med HiQ som är ett IT- och Managementkonsultföretag vars konsulter rör sig brett över svenskt näringsliv. Som en slags intellektuella nomader lämnar de moderskeppet och delar tillvaron med kundföretagens medarbetare när de bygger webbplattformar och deltar i organisationsutvecklingsprojekt.
Då är det viktigt för mamma HiQ att arbeta för en stark kultur och arbetsgivaridentitet så att konsulterna förstår var de hör hemma. HiQ bygger arbetsgivarvarumärket.
En tanke apropå detta är att om de samlar berättelser om händelser som visar vilka de är och vad de kan och vart de är på väg så kan HiQ-konsulterna sprida sina berättelser när de sitter hos kundernas lägereldar i fikarum och vid kaffeapparater. Man kan helt enkelt packa ryggsäcken med sina bästa HiQ-stories.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det är viktigt att ha en repertoar som kan kan använda när man kommer till lägereldarna. Det är förstås vid kaffeapparater och i lunchrum. Men glöm inte att de flesta lägereldarna numera finns på Facebook och bland bloggar och twitterflöden.
Jag brukar få frågan om jag kan tala om storytelling och den sociala webben. Jag säger då att det gör jag gärna. Men att det då handlar om det innehåll som kommuniceras eftersom den sociala webben helt enkelt är en ny version av samma gamla lägereldar. Det brusar av miljontals samtal där ute.
Vid lägerelden sätter man sig försiktigt om man får. Man lyssnar på vad de talar om och vad de tycker. Sen kan man plocka fram sina berättelser och bjuda på sin kunskap som företag och organisation.
Det duger inte bara komma och tuta och trumpeta och slå på truman om sin egen förträfflighet. Bygg relationer och bjud på er kunskap.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Detta har en del organisationer nu börjat arbeta med genom att med ett lämpligt sökverktyg scanna av den sociala webben för att höra var de talar om det som angår just den egna verksamheten. Man kan också på detta sätt skapa en uppsökande kundtjänst.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det var allt för denna gång. Jag som skrev heter Matts Heijbel och detta var alltså sextioförsta gången jag skrev. På www.storytellers.se finns nyhetsbreven och tusen andra texter i ämnet samlade.
Det finns också en rad klipp på Youtube och boken Storytelling befolkar varumärket finns bland annat i nätbokhandeln. Om du är intresserad.
Har du fått nog så kan du vända mejlet med ett nej tack så tar jag bort dig ur sändlistan.
Hej så länge,
hälsar
Matts Heijbel
Grödinge / Stockholm
10 maj 2011

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *