Jag får ofta frågor om storytelling och sociala medier. Jag brukar då säga att det är samma gamla lägereldar nu som förr men att de nu också finns i miljontal på bl a webben. Det handlar i stor utsträckning om att story-listening och om att svara. Det går också att packa ryggsäcken med en repertoar av egna berättelser när men söker upp dessa eldar.
När man närmar sig en…
…lägereld så ska man vara försiktig och lyssna artigt vad som pågår just där. Det gäller för företag och organisationer också.
Lyssna, känn in, berätta!
Nu har AFA Försäkring med hjälp av ett sökverktyg börjat med uppsökande kundtjänst som bygger på just detta. De lyssnar av samtalen vid nätets alla bloggar och lägereldar. När man hittar samtal som handlar om arbetsskador, långtidssjukskrivningar eller föräldraledigheter så tipsar AFA dem om att de kan ha rätt till ersättning.
Nu skulle AFA kunna ladda sin repertoar av stories så befolkar de sitt varumärke av bara farten när de ändå är därute och samtalar.
Nyligen fick AFA pris för sin uppsökande kundtjänst av försäkringsbranschen.