Storytelling apropå muséer

I går träffade jag representanter för flera av Sveriges mest kända muséer. Numera talar man, visar det sig, inte enbart om att förvalta vårt kulturarv och liknande utan man förväntas också ge perspektiv på den nutida samhällsutvecklingen.
Själva samlingarna och berättelserna om människorna som en gång ägde dessa är förstås en dominerande del av muséernas själva ”produkt” eller ”story”. Det är bra men för en Corporate Storyteller räcker inte det. Hur är det med nuet och visionen om framtiden.
Det vore intressant att leta efter händelser som berör 2010-talspersonalen som hanterar detta kulturarv i vår tid. Vad sker i mötena mellan dem internt och i mötena med besökarna på våra muséer. Där kan man hitta och skörda berättelser om kundmöten och få bilder som kan befolka muséernas organisationer.
Det kan bidra till utveckling av ”produkten”, underlätta rekrytering, marknadsföring, ledarskap och också jakten på pengar, så kallad fundraising.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *