Lägereldar har alltid funnits. Människans kultur har odlats där. I dag finns många av lägereldarna i det vi kallar den sociala webben. Miljontals små och stora mötesplatser. Många företag talar följaktligen numera om att de måste använda sig av den sociala webben och jag får ofta frågor om detta.
Jag har varit intresserad av musik i hela mitt liv. Jag har…
…spelat och jag har sjungit.
När jag var i 20-årsåldern var jag mycket intresserad av folkmusik i alla dess former. Jag reste runt på somrarna och besökte olika festivaler och spelmansstämmor. Ofta tältade vi och många gånger fanns där eldar som brann dygnet runt. Där satt jag. Vid lägerelden.
Jag kunde bli sittande i timmar i samtal med människor som jag kanske aldrig hade träffat tidigare. Vi var intresserade av musiken och sångerna och vi trivdes i skogen i sommarnatten. Vi byggde relationer.
Där lärde jag mig mycket och jag kunde dela med mig av mina erfarenheter. Jag var där för att jag ville och jag kände ofta stort förtroende för dem jag samtalade med. Det var en social plats, kanske ett slags socialt rum där runt elden. Jag trodde på det mina nyvunna vänner sa.
Om vi låtsas att någon i dag frågar mig vad jag jobbar med och hur det går till och svaret är att jag, låt oss säga, är en IT-konsult så kanske jag svarar att:
Vår framgång bygger på riktigt nöjda kunder. För att uppnå det erbjuder vi tjänster som fungerar dygnet runt, året om. Det innebär att våra kunder fullt ut kan fokusera på kärnaffären utan kostsamma driftstörningar. Vi kan ta ansvar för hela eller delar av våra kunders IT.
Så kan man inte tala vid lägerelden i skogen. Inte heller vid den lägereld som vi kallar den sociala webben.
Många talar om den sociala webben men tänker inte på att i den sociala webben, precis som vid lägerelden i skogen, bör man lyssna och berätta så att de andra kring elden förstår och blir berörda.
Här kan behövas exempelvis en befolkad story för att nå fram.
Det är det det handlar om när man talar om storytelling i den sociala webben. Den som kommer och sätter sig och basunerar ut ett icke-emotionellt budskap blir snart negligerad. Den som däremot lyssnar in, är intresserad och kommunicerar blir insläppt.
Det är den intimiteten och enkelheten, som faktiskt finns i stor utsträckning i den sociala webben, som bäddar för framgång om man talar om storytelling/storylistening i den sociala webben.
Sätt dig alltså gärna vid lägerelden, men lyssna av den först och reflektera över vad du har att tillföra. Sen kan du gärna vara rak och enkel och bygga nya vänskapsrelationer.
