I dag går det femtiofemte nyhetsbrevet ut till drygt 2.700 prenumeranter. Du kan läsa det via länken här under. Vill du själva vara med på sändlistan så skriv till nyhetsbrev@storytellers.se
Nyhetsbrev 55:
Hej Storytellervän.
Detta är det femtiofemte nyhetsbrevet från storytellers.se där jag berättar om vad som hänt sen sist i storytellervärlden och hur mina tankar och associationer löpt apropå mitt liv mitt i Corporate Storytellingen. Du får det eftersom du tecknat dig, för att vi gjort affärer eller för att du varit på något av mina seminarier.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
För oss som intresserar oss för Corporate Storytelling kan jag berätta att min bok Storytelling befolkar varumärket, som kom i våras, nu är nominerad och dessutom i final i tävlingen Årets Marknadsföringsbok 2010.
Det är Sveriges Marknadsförbund som årligen går igenom alla marknadsföringsböcker och väljer ut den viktigaste i utbudet för året. För mig – och dig som läsare av nyhetsbrevet – är det kanske inte så förvånande.
För mig som envetet, de senaste 10 åren, talat om kultur- och berättarkapitalet i och om organisationer känns det mycket skönt. Äntligen kan den emotionella kommunikationen kanske få lite mer plats i svenskt arbetsliv. Vi ligger efter, jämfört med framförallt anglosaxserna, när det gäller att identifiera och exploatera kulturkapitalet.
I början var det trögt att göra sin röst hörd. Nu har begreppen slagit igenom och jag kämpar på för att hålla en tydlig linje i det hela. Sanna berättelser som uttryck för ett kulturkapital. Det är det som är grunden i ett långsiktigt storytellingarbete när det handlar om företag och organisationer. Inte roliga reklamsagor, journalistiska reportage eller slogans hit och dit.
Jag kommer att hålla ett seminarium apropå boken på Bokmässan i Göteborg den 24 september klockan 10.30. Kanske ses vi då, då kan du köpa boken. Annars finns den förstås på andra håll i mässan och i hela den svenska bokhandeln. Enklast via Adlibris eller Bokus.
Boken har över 100 exempel och jag beskriver min modell för att söka, finna och skörda berättelser i och om organisationer och hur de kan användas för att befolka varumärkets in- och utsida. I marknadsföring, ledarskap, interninformation, rekrytering och i arbetet med att addera emotionella värden till varor och tjänster.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Spyker-chefen Victor Muller, som ligger bakom Saab-affären, berättade i TV4 att han växte upp i södra Amsterdam och såg Saab-handlaren från sitt pojkrumsfönster. Saab-handlaren hade glastak på sin bilanläggning. Där åkte Saabarna ut och in. Modell 93 och 96. Victor älskade dessa bilar. Den där pojkkänslan ligger, säger han, bakom hans satsning på Saab 2010. En liten passionsstory.
En annan liknande berättelse om magiska ögonblick eller händelser är den om Virgin Groups Richard Branson som höll på att gå omkull med sin studenttidning när hans mamma, tack och lov, kom med 100 pund som hon fått från ett halsband som hon hittat och lämnat till polisen och sedan sålt. Det räddade honom och han startade skivbolag och gav ut Sex Pistols och kom på kant med etablissemanget vilket långt senare glömdes när han adlades till Sir Richard. 2012 hoppas han kunna starta rymdfärder från Kirunabasen.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Visst är de roliga de där grundarberättelserna. Och i och för sig viktiga. Men man ska inte glömma att i Corporate Storytellingsammanhang är det är berättelserna om nuet och försöken att skissa på de tidiga verklighetsbilderna av framtiden som ger den verkliga kraften till storytellingverktyget.
Gärna ett DÅ och förstås ett NU. Men det är ett SEN, visionerna om vår gemensamma framtid, som drar organisationen framåt. Att bygga framtid med hjälp av berättelser är tankar som driver mig starkt just nu. Jag hoppas kunna skriva en bok om hur man bygger framtid med hjälp av verkliga berättelser hämtade i nuet men också från det förflutna. Det här är tätt förknippat med värdegrundsarbetet.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
För några veckor sedan hade jag all personal från Sjöstadsskolan i Hammarby Sjöstad i Stockholm på ett heldagsseminarium. Det är en ung kommunal skola, från förskola till nian, som tagit upp kampen med friskolealternativen. De bygger, med en sann nybyggarpatos, den framtidsskola som ännu inte finns och jag hjälper dem att hitta de berättelser som bidrar till att göra detta möjligt.
Vi vet alla att skolan förändras och vi vet att det är mycket som ser annorlunda ut om 10-15 år. Men hur kan vi använda sanna berättelser skördade i nuet för att gemensamt styra denna skola dit vi vill i samklang med elever, personal, föräldrar och kringboende. Ett svar är att vi behöver bilder av verkligheten att dela. De finns i berättelserna om dessa människor och denna plats på jorden, Hammarby Sjöstad.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag arbetar annars vidare med mina föreläsningar, workshops och skördefester. Med internationella företag och ända ned till små svenska fåmansbolag. Med kommuner och regioner och sjukhus. Berättelserna finns överallt.
Ett kul projekt som jag är involverad nu är Sjövägen i Stockholms inre vatten. För första gången är båtburen kollektivtrafik, med SL-kortet som biljett, i gång. Det är ett samarbete bland annat mellan fastighetsägare, hotell, SL och Nacka kommun som möjliggör en båtlinje mellan Nybroviken via Nacka till Lidingö och tillbaks. Allt fler tar nu Sjövägen.
Eftersom marknadsföringsbudgeten är begränsad har man, i samråd med mig, bestämt att helt satsa på snacket, Word of Mouth. Vi utgår från att de cirka 600 passagerarna, för närvarande i veckan, vill berätta och lyssna om vi ger dem berättelser. Emotionella bilder av denna verksamhet. Båten blir lägerelden.
Det kan vara anekdotiska berättelser om mannen som kliver på vid Nacka strand och fortsätter utåt innan han åker inåt. Detta för att han hinner ta in sjöluften och ställa om hjärnan från småbarnsförälder till yrkesmänniska. Eller berättelsen om hur man löst kollektivtrafiken på vatten i Köpenhamn eller Hamburg. Eller hur det var på 20-talet när båten som gick ut till Lidingö var fylld av byggnadsarbetare och båten in med tjänstemän och grönsaker och frukt och mjölk till skolbarnen på Södermalm. Och kanske visionen om framtiden med båtar som går kors och tvärs mellan alla Stockholms kajer…
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag som skriver detta nyhetsbrev heter Matts Heijbel. Jag driver sen snart 10 år företagsbloggen www.storytellers.se som vill vara den självklara svenskspråkiga mötesplatsen för dem som intresserar sig för Corporate Storytelling. Den platsen har långt över 1.000 texter i ämnet och har nu haft nästan 190.000 besökare. Intresset är stort för dessa frågor.
Citera gärna men ange källan. Vill du inte vara med längre så vänd nyhetsbrevet med ett nej tack så tar jag bort dig. Du är för närvarande en av drygt 2.700 prenumeranter.
Vi hörs snart igen
Hälsar
Matts Heijbel
Stockholm / Grödinge
Den 1 sept 2010