Fråga:
När kan man, om man har en nystartad verksamhet, börja använda storytelling i verksamheten?
Svar:
Redan när det första tändande idén till en ny verksamhet kommer så kan man börja skörda den första skapelseberättelsen. Denna första idé går att förpacka som en eller flera stories som kan bidra till att utveckla organisationen och ge en nybyggaridentitet. Det är inte alls så att man måste vänta och se vad som händer för att sen berätta om vad som hänt. I stället kan man…
tänka att berättelserna bygger kultur, historia och själva verksamheten i dag och framöver. Berättelserna går att exploatera för att styra verksamheten in mot framtiden genom att medvetet skapa bilder av framtiden.
Detta gäller vid avknoppningar, sammanslagningar och förvärv. Det gäller i stora och små verksamheter, allt från internationella koncerner och organisationer till fåmansbolag eller nya myndigheter i Sverige.
Där det finns människor där finns organisation, kultur och kompetens. Kulturen bärs av berättelser som har ett värde vilket är grunden för Corporate Storytelling.
Ur ett storytellingperspektiv kan man alltså göra allt rätt från början om man låter berättelser synliggöra värderingar och bygga värdegrund istället för att komma med värdeord och i efterhand leta berättelser.