Jag får ofta frågor om hur man ska argumentera för Corporate Storytelling i sitt företag. Det finns ju en del människor som sitter på en budget men som saknar förståelse för storytellingens kraft och nytta. Hur ska man påverka dem?
Här är några fritt blandade påståenden som slår mig i stunden:
• Vi får bilder av verkligheten som gör att vi kan förhålla oss bättre till vår vardag i jobbet.
• Vi får lättare att minnas sammanhang om de förpackas i en berättardramaturgi.
• Vi får exempel från verkligheten hur man löser ett problem som kan dyka upp.
• Vi får lära oss av varandras erfarenheter och överföra kunskap.
• Vi får möjlighet att tala om konflikter genom att beskriva händelser i stället för att attackera varandra.
• Vi får må bra och vara stolta av att uppleva allt vi kan åstadkomma tillsammans.
• Vi får slicka i oss beröm från vittnen, kunder, klienter eller brukare.
• Vi får vara människor med känslor också på jobbet. Människan byggs nämligen som varelse av berättelser och detta sker inte bara på fritiden.
• Vi får möjlighet att erbjuda cheferna ett mer emotionellt ledarskap genom att låta dem färgstarkt måla bilder av verkligheten.
osv, osv