Fråga:
Har du tips till dem som vill använda storytelling i marknadsföringsarbetet?
Svar:
Den frågan är mycket större än den kanske ser ut när man först läser den. Men några allmänna punkter kan du få. Resten bör man diskutera beroende på hur man vill stämma storytellinginstrumentet.
En story kan öka värdet på varor och tjänster även om den inte verkar ha med själva varan / tjänsten att göra.
Men hur som helst, glöm inte att:
• Reflektera över vad du vill att lyssnaren eller läsaren ska tycka och känna
• Ge berättelsen en tydlig poäng och gärna en skarp dramaturgisk vändpunkt
• Tala om det du upplever som sant – även om du inte kan kontrollera alla detaljer
• Lasta inte in för många siffror och för mycket fakta
• Sikta mer mot hjärtat än mot hjärnan
• Ha klart för dig varför du sätter just den berättelsen i arbete
• Sprid berättelsen i alla tänkbara sammanhang
• Var inte rädd
• Kom ihåg att även en miniberättelse kan göra underverk