Nyhetsbrev 47: Lägereld ger Nobelpris

I dag har drygt 2.400 prenumeranter fått månadens nyhetsbrev från storytellers.se. Vill du läsa det så finns det om du trycker på länken här under. Vill du själv prenumerera så kan du maila matts@storytellers.se


Nyhetsbrev 47
Hej Storytellervän
En månad har gått sen förra nyhetsbrevet och här kommer några tankar som passerat storytellers och min hjärna och mitt hjärta sen dess. Det mesta finns i fördjupad form på storytellers.se
Nu, i Nobelpristider, hörde jag på radion en svensk forskare som förklarade varför så många personer från samma universitet hade fått Nobelpris. För att de fikar, äter eller tar en öl tillsammans. Där korsas deras tankar och nya idéer föds, menade han.
Precis så tror jag det är. Det är lägerelden. Jag träffar ibland chefer på företag som är bekymrade över att deras medarbetare fikar för lite tillsammans. Medarbetarna träffas alltså inte vid lägerelden. Lägerelden som har samlat människor i alla tider i alla delar av världen.
Vid lägerelden överför man kunskap och visar värderingar. Man talar om det förflutna, samtiden och framtiden. Säger vad man gillar och ogillar. Prövar sina tankar och idéer. Upplever och bygger kultur.
I dag, i eldningsförbudens tidevarv, är lägereldarna i vår del av världen våra fikarum, kaffeapparater och lunchrestauranter. Där kan vi som arbetar med storytelling plantera och skörda berättelser som kan föra gruppen vidare.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Så starka är dessa berättelser som utgör företags- och organisationsfolklore att de faktiskt kan mäta sig med vilken annan kultur som helst. De kan utmana till exempel de föreställningar som befolkar våra teaterscener.
Jag har därför försökt intressera institutionsteatern för att släppa in företagsfolkoren på scen. Jag talar för närvarade bland annat med Dramaten för att se om de vill släppa in arbetslivets berättelser på tiljorna. Jag har också kontakter med fria grupper.
När man, som jag, skördar verkliga berättelser från kommun, landsting och privat företagsamhet, så märker man vilken kraft och vilka starka känslor dessa berättelser utlöser. Jag blir alltid lika förundrad när jag ser den stolthet och energi storytelling i företag och organisationer frigör.
Då blir det samtidigt obegripligt att inte varenda företag och organisation arbetar med detta kulturkapital. Att inte alla har en kulturchef eller motsvarade som ska hantera berättarguldet och sätta det i arbete.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag får så många förfrågningar om det här med korta föreläsningar om storytelling att jag börjat hålla 2 timmars inspirationsseminarier vid Mariatorget i Stockholm. Nästa tillfälle är den 5 november mellan 08.30 – 10.30. Jag debiterar 500 kr + moms och jag har då dukat bordet med kaffe, te och frukt.
Den 5 november finns fortfarande några få platser kvar men jag har på grund av alla förfrågningar beslutat köra ytterligare en gång i höst. Det blir den 24 november. Samma tid och plats. Vill du vara med den 5 november eller den 24 november så skriv till matts@storytellers.se och anmäl ditt intresse.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
I Malmö Stad har man påbörjat ett stort storytellingprojekt som ytterst kommer att involvera alla nästan 20.000 anställda. Malmö har genomgått så stora förändringar de senaste 30 åren att staden behöver nya berättelser. Jag har utbildat en stor grupp dialogledare som i nästa steg ska ta sig an 1100 chefer innan jul. Sen är det tanken att de ska gå vidare i sin tur.
Ur detta kommer Malmö Stad att vaska fram huvudberättelser och kommunanekdoter för att spegla kompetensen hos och nyttan med den kommunala organisationen. Fantastiska berättelser från vård, skola och omsorg kommer att ge kommunen ökad legitimitet hos skattebetalarna och de kommer att underlätta rekrytering och sprida kunskap mellan förvaltningar och kommunala bolag.
I Malmö har jag också varit och träffat näringsidkare och dessutom Sydsvenskans annonsörer i deras årliga annonsörsdag. Där vara nära 400 deltagare som fick höra mig missionera om det emotionella kapital som ligger nedlagt i företagsberättelser.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Lite siffror. Cirka 143.000 besök har jag nu haft på storytellers.se. De korta Youtube-filmer som jag la ut i somras har visats drygt 2.000 gånger. Inte som de stora Youtube-framgångarna med gråtande barn och ropande presidenter förstås men ändå ett kvitto på att ämnet för storytellers.se intresserar allt fler.
Jag tycker faktiskt att jag har en mission. Jag kan till och med tycka att jag bidrar till att utveckla svenskt arbetsliv i de sammanhang jag får komma in i företagskulturerna och skörda. På storytellers.se ligger Youtube-klippen ett klick bort. Gå in och titta om du är intresserad.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag har skrivit mycket om sociala media sen sist. Det finns en rad inlägg om detta och jag redovisar en del undersökningar och visar en länk till ett spännande Youtube-klipp om den sociala webben uttryckt i siffror.
Jag tror att de arbetsgivare som inte stänger den sociala webben för sina medarbetare fattar ett klokt beslut. Det är där ute bilden av företaget och varumärket skapas. Det är väl lika bra att låta medarbetarna delta i byggandet av varumärket. Den diskussionen är förstås lite mer avancerad än så. Men nu när Facebook, till exempel, snart har fler invånare än hela Usa så vore det väl underligt om man avstod från att delta i det samtalet även i sin yrkesroll.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag har i flera år talat om boken om storytelling i praktiken som jag ska skriva. Nu har jag manus som i dagsläget är på över 100 sidor så nu är det snart verklighet. Om du vill att jag ska ta upp något speciellt så tipsa mig gärna via mail.
Jag har, som ingen annan i Sverige, korsat landet efter företag och organisationer i min storytellingmission. Nu kommer jag att dela med mig av kanske ett 100-tal stories förutom hantverkstips och verktyg. Boken ska ut under våren. Den skiljer sig från andra böcker eftersom den är praktisk, hyllar de sanna berättelserna och berättas av en som faktiskt gjort det och gör det.
De blir alltså ingen akademisk bok.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Du som får det här nyhetsbrevet har själv anmält dig eller tackat jag i samband med mina seminarier. Du är en av nära 2.500 prenumeranter.
Om du inte vill vara med längre så vänd mailet med ett nej tack så tar jag bort ditt namn.
Jag som skriver heter Matts Heijbel och jag är författare och journalist med socialantropologisk bakgrund. Jag har arbetat med Corporate Storytelling sen 1999. Jag tycker och tror att berättelser kan förändra världen. Berättelser kan göra företag och organisationer framgångsrika. Det är det jag talar om hela tiden.
Tack för den här gången hälsar
Matts Heijbel
Stockholm / Grödinge 19 oktober 2009

1 kommentar

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *