Alla mänskliga sammanhang hålls ihop av kultur och kulturen i mänskliga organisationer bärs i stor utsträckning av berättelser. Man kan förmodligen påstå att väl valda berättelser är bland de viktigaste verktygen en ledare har. När tiderna är svåra måste du använda alla tänkbara resurser för att attrahera medarbetare och kunder. Företag och…
…organisationer bör därför söka, finna och skörda berättelser ur kulturkapitalet som ägs av organisationens medarbetare och intressenter. Sen ska de förpackas och sättas i arbete.
Väl berättade berättelser hämtade från verkligheten har en helt annan effekt än reklamsagor och olika typer av managementprosa. De sprider sig och fyller organisationen och verksamheten med legitimitet och begriplighet.
De sprids muntligt, i tryck, på film, inom glas och ram. De sprids på intra- och internet och kan ge bränsle i den sociala webben.
Det är vad det handlar om närman ger sig in i storytelling i och om företag och organisationer och dess varor och tjänster.
Jag kan dra allt det där på en frukostföreläsning eller på en kick off hos er. Kontakta matts@storytellers.se