I alla tider, i alla delar av världen och hos alla folk är berättelsen kraften som bär och visar gruppens kultur. I berättelserna visas värderingar, kunskap, lust och kompetens. Vad gruppen gillar och kan. Vad den vill ha och inte vill ha. Meningen med att gruppen finns. Det är förstås ingen skillnad i traditionella kulturer och de arbetsorganisationer vi har i vår tid. I företag och organisationer finns…
….förstås också kulturbärande berättelser.
En del av dessa är rent guld som kan användas för att visa och överföra kunskap, för att attrahera, dvs rekrytera, för att visa och sälja och för att stärka gruppen och göra framtiden inte bara synlig utan möjlig. Ett narrativt kapital, ett berättarkapital finns. Vare sig vi väljer att se det eller inte.
Berättelserna får oss att känna samhörighet och i bästa fall tillhörighet.
Självklart kan det vara det omvända också. Sekteristiska berättande organisationer typ Ikea både attraherar och stöter bort tänkbara medarbetare. Där har berättelsen en stark och berättigad sorterande funktion. Antingen är du med eller emot.
Det är precis som vid lägereldarna genom årtusenden.
Men vad berättas vid dagens västerländska lägereldar på arbetsplatserna? Alltså i lunch-och fikarum och på de sakta utdöende rökrutorna.
Det är lite av inledningen och utgångspunkten när jag, som Corporate Storyteller, närmar mig en organisation och dess varor/tjänster och intressenter.
Vad har vi för berättelser som visar vilka vi är, vad vi kan, var vi kommer ifrån, var vi befinner och just nu och kanske framför allt vart vi är på väg?
Jag kan komma och börja med en inspirationsföreläsning och en mindre workshop. För berättelserna finns i och kring organisationen, ägs av organisationen om den bara ser dem och kan sedan befolka varumärket och sättas i arbete.
Efter en sådan inledning blir allt detta uppenbart.
Storytelling kan få starka effekter på en arbetsplats. Ofta emotionella krafter som omvaandlas i handling. Det blir snart uppenbart att en organisation inte enbart låter sig beskrivas i vanliga logiska informationssystem. Här handlar det snarare om sociala strukturer som påminner om familjer, stammar/tribes eller byar.
Väl valda berättelser visar därför vägar till förändring och framtid. Ja, gör rent av framtiden synlig med hjälp av det berättarkapital som redan finns och sätts i arbete. Kulturen sätts i arbete och utvecklar organisationen.