Man vet inte alltid innan hur snacket tar fart. Det är inte självklart att man navigerar så att man har kontrollen. Nu har närmare 6.500 designers listat sig mot Ikeas senaste katalog som bytt sitt typsnitt från Futura till Verdana för att Ikea vill kunna använda samma typsnitt även på webben. Verdana anses allmänt vara det bästa skärmtypsnittet.
Efter 50 år med ”Ikeatypsnittet” Futura provoceras därför nu Ikeafantasterna. Det surrar och twittras om detta och typsnittsbråket sprids som en präriebrand även utanför de designintresserade typsnittskretsarna. Via Facebook, och Twitter och hundratals artiklar sprids frågan långt utanför typsnittsarenan.
Ikea är ett företag som har evangelister och man inser kanske nu att ett typsnitt är inte bara ett typsnitt utan att det bär så mycket mer med sig. Man vet följaktligen inte alltid innan när Word of Mouth tar fart av egen oväntad impuls. Läs själv.
Kanske skulle Ikea i förväg ha insett evangelisternas kraft och kulturkommunicerat sitt beslut.