I dag går Nyhetsbrev nr 45 ut till ungefär 2300 prenumeranter. Vill du också ha det så kan du anmäla dig till nyhetsbrev@storytellers.se det kostar förstås ingenting och du kan när som helst avsluta din prenumeration. Läs Nr 45 genom att klicka här nedanför.
Hej Storytellervän
Nu drar det igång igen efter sommaren. För mig har det inte varit helt lugnt, storytellingintresset verkar inte påverkas av semestrar eller konjunkturläget.
Det är väl så att berättelserna har ett jobb att göra oavsett konjunkturlägen och samtidens berättelser kan ju alltid sättas i arbete i de kanaler man ändå har.
De kan arbeta i det talade ordet, i kanaler som internet, intranät, kund- och personaltidningar, anslagstavlor, som repertoar i olika delar av den sociala webben, i ledarskapet och så vidare.
Givetvis kan de skördade, sanna, berättelserna om viktiga händelser användas i olika rekryteringssammanhang och som mervärden när annars likvärdiga produkter tävlar, då vinner ju bästa storyn. Så enkelt är det.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Ni frågar när jag föreläser och när det går att höra mig tala kring det här med storytelling i och om organisationer.
Jag svarar nu med två inspirationsfrukostar i Stockholm inom kort. Den första blir den 8 september. Den andra kommer att bli den 13 oktober. Vi träffas i ett konferensrum vid Mariatorget där jag har mitt kontor som en del i Nätverket H52.
Vi börjar klockan 08.30 prick och slutar 10.30. På bordet står då te kaffe, vatten och frukt. Vi har gott om tid att prata och diskutera efter att jag hållit ingångsföreläsningen.
Anmäl ditt namn, din adress och önskat datum på frukost@storytellers.se så återkommer jag med detaljer. Jag debiterar 500 sek + moms per deltagare.
Vill du istället att jag kommer till ditt företag eller din organisation och frukostföreläser så kan du alltid kontakta mig. Det är inte bara nyttigt, det är roligt också att höra om den fantastiska energi som finns i arbete med berättarkapitalet.
Du kan använda samma adress i så fall frukost@storytellers.se
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det har nu gått 10 år sedan jag började intressera mig för och arbetat med företags- och organisationsfolklore. Jag har utvecklat väl fungerande modeller för att söka, finna, skörda, utveckla och sätta berättarkapitalet i arbete.
Jag har ambitionen att www.storytellers.se ska vara den självklara mötesplatsen för dem som är intresserade av detta på det svenska språket. Och det är många som kommer. Nyligen passerade räknaren 135.000 besök de senaste 5 åren.
Det finns också några youtubeklipp som finns länkade från storytellers.se där talar jag om ämnet i korta inlägg på 5-7 minuter vardera.
På företagswebben, bloggen storytellers.se finns över 800 texter som du kan botanisera bland med hjälp av sökfunktionen.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Du såg kanske att Fjällräven ska försöka ta sig in på den amerikanska marknaden. Ett av verktygen ska vara företagets starka berättelser. De finns, det kan jag lova eftersom jag har arbetet en del med Fjällräven.
Till exempel när grundaren Åke Nordin var missnöjd med materialen för friluftsutrustning för drygt 50 år sedan. Han gick då ned i hamnen hemma i Örnsköldsvik och såg skutornas segel som tålde så mycket. Skulle inte de kunna användas också i ryggsäckar?
En entreprenörs liv kantas av magiska ögonblick då han eller hon tänker ett steg längre än andra och utvecklar det andra inte kommit på. Så gjorde han med bärramen till ryggsäckarna också i en tid när inte ens militären hade ändamålsenlig utrustning för att röra sig i skog och mark.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag har varit på Ikeautställningen på Liljevalchs i Stockholm. Den pågår till sista augusti. Ikea är ju i världsklass när det gäller att vårda och använda sina berättelser. Både vad gäller Ikea Way men också förstås alla Kampradberättelser.
Ikea möblerade folkhemmet påstår man stolt. Man kan inte annat än hålla med. Berättelserna som samlas av Ikea världen över och som filmas oklippta är en spännande form av digital storytelling som jag själv arbetet med en hel del genom åren. Ingen manus, inga klipp bara raka ärliga vittnesmål. Så träder organisationskulturen fram och bäddar för framgång världen över.
Vi kan alla lära oss lite av Ikea. Jag reste i går från ett uppdrag i Estland och träffade på båten en internationell management- och organisationskonsult som reser över hela världen. Han är från Australien men bor i England och reser alltså jämt vilket ger honom möjlighet attämföra stil och organisationskultur i olika länder och företag.
Ni svenskar är bra på att berätta om er företagskultur och om hur er konsenustradition fungerar. Det imponerar på mig, sa han när jag berättade om mitt arbete som storyteller i och om företag och organisationer. Det börjar märkas att vi svenskar allt bättre förstår att hantera våra kulturkapital.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Du som får detta brev har bett om att få det. Det är jag, Matts Heijbel, som skriver det och du får gärna citera det eller texterna på www.storytellers.se men ange då gärna källan.
Vill du inte ha det längre så är det bara att vända det med ett nej tack eller skriva till nyhetsbrev@storytellers.se och säga till.
Du är en av närmare 2500 prenumeranter.
Hej så längre
Hälsar
Matts Heijbel den 20 augusti 2009
Stockholm Grödinge