Sandvik Coromant

Jag har nu lämnat en skörd till globala Sandvik Coromant, en av världens främsta tillverkare av skärverktyg. Jag har arbetat sen i höstas med dem och träffat alla de internationella säljansvariga och dessutom en stor del av organisationen från huvudkontoret som ligger i Sandviken. En sak är…


… att påstå att man sätter kundens framgång i fokus och att man tillverkar de bästa skärverktygen och att man är bra på relationer, en annan sak är det att berätta om de händelser och magiska ögonblick som faktiskt visar att detta också är sant.
Det är därför sånt dessa coromantberättelser handlar om.
Coromant är ett ord konstruerat av Corona, solens lysande atmosfär, och Diamant, hård som diamant. Ett så vackert ord, tyckte förresten en asiatisk kund, att han döpte sin dotter till Coromant, berättas det.
Annars är det många berättelser om skärverktyg som är så effektiva och hållbara att kunden baxnar. Alla dessa berättelser har vi hämtat från verkligheten och de ägs av medarbetare och kunder och ska nu befolka varumärket.
Nu har Sandvik börjat känna av den internationella lågkonjunkturen. Då behövs kanske berättelserna ännu mer. Vad vi faktiskt kan, vad kunderna faktiskt tycker bara de får producera. Hur vi faktiskt kan ta vara på relationerna med våra kunder.
Hoppas att inte sparandet får Sandvik att tystna. Hoppas företaget utvecklas till en än mer berättande organisation, också i denna svåra tid.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *