Om man som företag deltar i samtalet i sociala media, exempelvis via en företagsblogg, så är det bra att kunna tala i ett dramaturgiskt storyformat. Leverera bilder av verkligheten som de andra kan bära och låta kunderna ta del av och delta i samtalet kunder emellan. Det är något som jag passerat flera gånger här. Oftast handlar det då om så kallade kundföretag. Men i Business to business då? Jo Samtalet förs ju ändå någonstans, så varför inte delta? Nu skriver Anders…
Lundin från Text 100 i Dagens Media. Om det här med att våga skriver han:
” Så om fördelarna med sociala medier för B2B-företag är så stora, varför används det inte mer redan idag? Den största barriären som jag ser är nog rädslan för öppenhet. En vanlig fråga då jag diskuterar sociala medier med B2B-företag är:
– Men om vi startar en företagsblogg, kan inte folk ta upp en massa problem med våra produkter där?
Visst är det så, men då kan man ju fråga sig vad som skulle hända med de negativa åsikterna om det inte fanns ett forum för att vädra dem? Är det bättre om de missnöjda kunderna inte säger något alls och bara slutar köpa dina produkter? Eller om de bara diskuterar det med varandra och inte med ditt företag?
Om du arbetar på ett någorlunda stort företag så pratas det säkerligen om era produkter någonstans på nätet redan idag. Då måste det väl vara bättre om du själv kan sätta plattformen för var och hu det diskuteras så att det kan ske på dina villkor och du inte missar några viktiga delar av vad som sägs?
Att starta en satsning på sociala medier brukar dessutom innebära att nya ambassadörer för dig och dina produkter föds. Ofta står dessa upp för dig gentemot negativa kommentarer, vilket uppfattas som oerhört starkt jämfört med om du talar för din egen sak.
Att som företag öppet visa att man kan ta till sig kritik och förändras bygger även stort förtroende. I det här fallet är devisen ”våga för att vinna” högaktuell!”
Hela artikeln från Dagens Media finns här här.
Min enkla synpunkt är förstås: Lyssna, skörda, tänk i storyformat, formulera en sann storyrepertoar och delta i samtalet och påverka därmed snacket och involvera dina kunder och deras berättelser i samtalet om din verksamhet.