Lågt förtroende för företag

Världens ledande oberoende PR-byrå, Edelman, gör regelbundet internationella attitydmätningar apropå företagens anseende. Byråns färska förtroendebarometer visar att människor i väst litar allt mindre på sina företag. Över västvärlden sjunker anseendet. Detta trots att förtroende och socialt ansvarstagande lär betyda lika mycket som produktkvalitet och personalpolitik när människor värderar företagen och fattar sina köpbeslut. Endast två länder i västvärlden avviker från detta. Sverige och…


…Holland.
Kan det handla om svensk kommunikationskultur? Är det svensk consensustradition eller är svenska företag helt enkelt bättre på hållbarhetsredovisningar och jämställdhetsplaner och på att kommunicera dem?
27 procent av männen och 21 procent av kvinnorna tycker enligt en färsk undersökning från Naturvårdsverket att företagen är ”bra” eller ”mycket bra” på att i sin marknadsföring informera om vad de gör för att begränsa utsläppen.
Att bygga förtroende kräver förstås att man gör något och att man berättar om det. Är det så att man inte köper av den man inte litar på även om kvaliteten är bra på varor och tjänster så är förstås Edelamnundersökningen en tankeväckare.
Här talar Mr Edelman själv och här finns mer om Trustbarometern.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *