Tänk att få skörda H&M

Det är nu drygt 60 år sedan den första Hennes & Mauritzbutiken öppnade. Det var i Västerås och Erling Persson var grundare. Nu ska hans sonson Karl-Johan Persson ta över som VD. Familjen Perssons Karl Johan umgås i samma kretsar som kungabarnen och han hoppas förstås att kronprinsessan, vid ett eventuellt bröllop, använder kläder från H&M-imperiet. Vilken story det…


vore och vilken PR-grej.
Hur som helst så har jag, trots många år som storylistener och storyteller, hört rätt få händelsebaserade berättelser om H&M och H&M-kulturen. De har i alla fall inte samma spridning som Ikeaberättelserna.
Berättelserna verkar helt enkelt vara ett rätt oexploaterat kapital inom H&M.
Man förstår att H&M-stories finns och att koncernen i och med familjegrunden har många spännande skapelseberättelser. Det vore något, att få skörda bland dessa H&M-stories. Att få samla till en storybook till medarbetarna och korta berättelser som kan följa som mervärden, kanske på en av lapparna som följer kläderna.
Att få höra berättelserna om de internationella etableringarna och händelser kring hållbarhetsarbetet som jag vet engagerar H&M-koncernen.
Jag är övertygad om att H&M:s kunder gärna skulle vara traditionsbärare bara de fick ta del av dessa berättelser.
Berättelserna finns och de ägs av H&M:s medarbetare, kunder och andra intressenter. Kan man hoppas på en skörd nu drygt 60 år efter grundandet 1947?

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *