Jag träffade häromdagen, i samband en av alla mina storytellingföreläsningar, den varumärkesansvarige för ett låsföretag. Han berättade att de skulle göra en video inför Elmiamässan för några år sedan. Då hade de total idétorka. De ville inte…
göra vanlig “industriporr” eller “låsextas”. Blanka lås i motljus och stora containrar med förpackade lås som transporterades till någon hamn.
I stället tog de kameran och gick runt i anläggningarna och filmade medarbetare precis som de var. Trevliga människor i sitt värv.
– Hej, titta in i kameran nu och hälsa till kunden!
Den filmen blev den mest uppskattade företagsfilm de någonsin gjort och vad som var extra märkligt, berättade han, var att många kontaktade förtaget och undrade om det fanns några lediga jobb. De verkade ju ha det så trevligt.
Snacka om att befolka varumärket med en slags digitalt befolkad storytellingdramaturgi.
Jag tycker det låter som en näraliggande och mycket enkel emotionell lösning.
Jag samarbetar för egen del sen länge med olika filmproducenter och kan tänka ut förslag på hur man kommunicerar mänskligt och emotionellt när den vanliga företags- eller organisationsfilmen känns lite förutsägbar.
Den emotionella lösningen hämtar, så att säga, dessutom manus från verkligheten vilket gör att det ofta är ett kostnadseffektivt sätt att göra film.
Vill du tala om det så kan du maila film@storytellers.se så återkommer jag.