Nu när konjunkturskräcken börjar förlama många organisationer och väcka den avvaktande försiktigheten även hos dem som kanske inte ens är indragna kan det vara tryggt att reflektera över Storytelling i och om organisationer. Storytelling handlar om…
content, innehåll. Skördat från verkligheten.
Storytelling levererar lätt och snabbt eftersom den framförs muntligt via webbaserade kanaler och mötesplatser. Storytelling kräver inga extra investeringar i hård- eller mjukvara, den kräver inga speciella nyanställningar. Man kan helt enkelt säga att detta är kommunikationsmetod som ger stor utdelning redan med små investeringar. Dessutom kan alla berätta och det är ett trevligt sätt umgås och utvecklas.
Corporate Storytelling arbetar envist med att försöka påverka snacket och söka kraft i den egna kulturens verkliga berättelser. Egentligen oavsett konjunkturläge.
Man kan, om man vill, tona ned de dyra produktionsleden med påkostade tidningar, trycksaker, skyltkampanjer, eterstasningar med mera. Man satsar istället på Word of Mouth i rummet och på den sociala webben.
Det är faktiskt också så att storytelling kan vara ett stöd och en kraftkälla för dem som faktiskt drabbas av konjunkturerna.
Jag har själv varit med och skördat berättelser under den svåra missväxt och det missmod som ibland drabbar företag eller organisationer. När jag nu tycker mig märka en ökad försiktighet så är Storytelling faktiskt i grunden ett billigt sätt att kommunicera.
Så om din organisation drar in på kommunikation och långsiktiga budgetplanerade kommunikationsinsatser. Reflektera över Storytelling.
Ett högt förädlat budskap med rötter i den egna kulturen och affären kan vara ett vettigt val när det blåser motvind.
Man mobiliserar berättarkapitalet och involverar egna medarbetare, kunder och andra intressenter i berättandet.
Storytelling fungerar till vettiga kostnader – oavsett konjunktur.