Nyhetsbrev 32: H&M, Botkyrka mm

Detta nyhetsbrev har idag gått ut till prenumeranterna. Vill du också vara med så kan du mejla storytellers eller gå in här till höger en bit ned och skriva in dina uppgifter.


Nyhetsbrev 32: Botkyrka, H&M mm


Hej igen Storytellingvän
Det är dags för ett nytt nyhetsbrev. Jag, Matts Heijbel, reflekterar ungefär en gång i månaden över vad som hänt sen sist. Mycket av det jag skriver här finns också i fördjupad form på http:storytellers.se en webbplats som har ambitionen att vara den självklara mötesplatsen för dem som, på svenska språket, intresserar sig för storytelling i och kring företag och organisationer.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
I förra nyhetsbrevet skrev jag att svenska företag och organisationer borde skaffa sig kulturchefer med ansvar för kulturkapitalet. Jag skrev till och med att det var ofattbart för mig att de inte redan hade det.
Hur kan man avstå från att ha någon som ansvarar för att detta kapital förvaltas och sätts i arbete på bästa sätt?
Snart började min mailbox fyllas av kommentarer och jag förstod, till min glädje, att det redan finns åtminstone en kulturchef i svenskt näringsliv. Det är Tor Eneroth på Volvo IT. Jag har haft flera givande samtal med honom sen dess.
Volvo IT sökte en kvalitetschef men Tor ville inte ha den om man inte omdefinierade tjänsten till kulturchef. Först kultur, sen kvalitet. Scandic Hotels har också haft en person med den titeln för några år sen.
Sen märkte jag att Saab Automobile sökte en Storyteller. En person som ska ha: Main responsibility to ”package Saab´s stories” for journalists (…) to be responsible for what we say and how. Also to evolve new ways of communicating via social media, ”lifestyle” media etc…
Det där sista verkar mycket intressant, tycker jag. Det övriga låter lite mer som en marknadschef med PR-ansvar ungefär. Det ska, hur som helst bli kul att se hur rekryteringen gick.
Så nu blir slagordet: Fler kulturchefer och storyansvariga till svenskt arbetsliv.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Bästa storyn vinner brukar jag säga lite storytellernördigt. Ikea är ju ett ständigt exempel med sina Ikea-stories och med Kampradberättelserna och med sin kulturambassadör. Ikea brukar vinna mätningar om drömarbetsplatsen hos svenska studenter. Mycket på grund av sin starka berättartradition, sin företagsfolkore förstås.
Nu läser jag att H&M och Ikea kommer på första respektive tredjeplats i en varumärkesmätning inom den europeiska detaljhandeln. Det är Interbrand som mäter och länken finns på http://storytellers.se
Två svenska företag med starka berättelser i topp alltså. Bra priser och bra design spetsad med bra berättelser.
Jag är just nu involverad i ett storyduschprojekt i Sickla Köpkvarter. I samarbete med Lexter laddar jag en storydusch som ska fyllas med platsberättelser och corporate stories. Jag hoppas att få ladda storyduschen med H&M-stories så småningom.
I storyduschen ska det alltså inte vara säljstories typ: Köp två betala för en! utan här ska vi spetsa affärernas erbjudanden med företagskultur och organisationsberättelser. Mervärden som ökar dialogen med kunder och andra intressenter och som ytterst laddar hela Sickla Köpkvarter med kulturkapital.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Kan en story höja värdet på en produkt? Det är en vanlig fråga som jag får. Självklart. Ibland kan storyn säkert mångdubbla värdet på annars likvärdiga produkter.
Ett strålande exempel på detta är Vin & Sprit som tack vare Absolut fick femtiofemtusen miljoner, 55 miljarder, vid försäljningen.
Statliga Vin & Sprit har med ett uthålligt varumärkesarbete, i stor utsträckning storyladdat, pumpat upp värdet på Absolut. Franska Pernod Ricard var så attraherade av Absolut att de slantade upp femtiofemtusen miljoner kronor.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
H&M, Ikea och Absolut har skickligt hanterat sin berättelser. H&M och Ikea har sina familjerötter. Absolut la till och med beslag på den gamle brännvinskungen Lars Olsson Smith och satte hans bild på flaskan när man tog namnet efter hans absolut rena brännvinsfilosofi.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Berättelsen kan väl regisserad innebära en otrolig kraft. I synnerhet om det man berättar är sant. Kan man sen få omvärlden att ta till sig berättelsen så bidrar berättelsen aktivt till varumärkets utveckling och framgång.
Alla bör därför seriöst reflektera över sitt berättarkapital och sätta det i arbete. Det gäller hela vägen från ensamkonsulten till världskoncernen. Från privat och idéel till offentlig verksamhet.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag är involverad i flera kommuner för närvarande. Jag får också förfrågningar hur man gör och om jag vill engagera mig.
Just nu är jag rätt mycket inom Botkyrka kommun. Det började med en återkommande utbildning med människor från socialförvaltningen. Jag har inspirationsföreläst och nu skördar de med mig som handledare socialstories.
Jag arbetar också med The Great Story of Botkyrka. Den finns förstås och jag arbetar med den nu, på uppdrag av kommunledningen. Botkyrka är långt ifrån lagom. Det gällde också när LM Ericsson experimenterade med maskinplogar där en gång och när han byggde nytt på egendomen Hågelby som förresten ska bli upplevelsepark i storformat om några år när Gröna-Lunds-familjen satsar sina miljoner i kommunen.
Det berättas att LM Ericsson kom vandrande en gång från Värmland på väg mot Stockholm för att söka jobb. Han passerade då Hågelby i skymningen och knackade på för att höra om han kunde få övernatta på logen.
Det fick han inte för den snåle godsägaren.
– En dag kommer jag tillbaks, väste luffaren revanschlystet. Då ska jag köpa hela skiten…
Han kom tillbaks och då blev Hågelby hans och i dag är det Botkyrkas revir.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
En annan stark svensk berättelse är Clas Ohlson från Insjön. Nu läste jag att cheferna flyttat stämman från Distributionslokalen i Insjön till World Trade Center i Stockholm för att cheferna ska klubba igenom sitt bonusprogram.
Detta enligt Aftonbladet som berättar om arga småaktieägare i Dalarna. Clas Ohlson vrider sig nog i sin grav.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Detta nyhetsbrev är skrivet av Matts Heijbel. Du får det för att du bett om det eller tackat ja efter ett seminarium eller möte. Vill du inte ha det så kan du vända det med ett nej tack.
Stockholm 11 april 2008
Matts Heijbel

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *