I dag höll jag ett frukostseminarium på EasyFairs Butiksleverantörsmässa i Sollentuna. Jag talade bland annat om hur en story kan höja, ibland kanske fördubbla och mer än så, värdet på en vara. Berättelserna finns och väntar bara på att bli skördade och satta i arbete. Ett 100-tal personer hade kommit till…
seminarielokalen och stämningen var mycket god.
Jag talade också om värdet att leverera bilder och berättelser när nu så stor del av snacket ligger ute på den sociala webben.
Om det inte finns några stories? Vad gör man då, frågade någon.
Det finns berättelser. Det finns alltid, svarade jag. Det gäller att veta vad man söker, leta upp dem, skörda, förpacka dramaturgiskt och sätta i arbete.
I tidningen Svensk Handel, nr 13/2008, är jag samtidigt intervjuad av Dagnar Forne under rubriken:
Verkligheten säljer med rätt dramaturgi
Varje företag och varje produkt har en berättelse. De goda berättelserna skapar köplust och lojalitet hos både kunder och anställda. En sann berättelse om ett gott företag är också ett överlägset rekryteringsverktyg.
Så skriver Dagmar Forne, bland annat.
Några föreläsare, förutom jag, var bland andra Paco Underhill, forskare, pionjär och expert inom shoppingbeteende från USA och doktorn i konsumentbeteende från Handelshögskolan i Stockholm, Jens Nordfält.