Det är alltid lika kul att se när skvallerundersökningarna publiceras i media. Nu i veckan läste jag om en Temoundersökning i ämnet. För mig, som Corporate Storyteller, är skvaller en möjlighet inte ett hot. Tala om dig själv, berätta om andra. Det är ju så vi utvecklas. Som ledare kan du försöka lyssna och leverera bränsle till skvallerkraften…
Jag menar då inte illasinnat tal som är till för att skada eller förminska. Jag menar att välkomna ett samtalsklimat som är öppet och som stärker organisationen. Jag tror många chefer skulle ha nytta av att lyssna av sin organisations skvaller och försöka plantera viktiga berättelser.
Skvaller kan alltså vara bra för verksamheten. Berätta om vad som händer och försök därmed att påverka snacket och tonläget och lätet i organisationen.
Berätta också så mycket som möjligt om kunderna eller brukarna, det är ju för dem vi utför vårt arbete.
I Aftonbladet i veckan stod det att läsa om att ledarstil och kompetensvärdering var de vanligaste ämnena i svenskt företagsskvaller. Så där kan man kanske leverera lite bränsle till skvallerbrasan.
Man synliggör nuet och framtiden med exempel.