Jag har nu skickat detta nyhetsbrev till prenumeranterna. Vill du också bli prenumerant så skriv in dig i prenumerationsrutan till höger på öppningssidan av storytellers.se
Svårläst? Läs på http://storytellers.se
Nyhetsbrev 27: Stories i säljprocessen
Hej vän av Corporate Storytelling
Det har bara gått en dryg månad sen skolorna startade men det är redan fullt drag på storytellingfronten. Jag har inte varit med om något liknande sen jag började med det här på heltid för cirka fem år sen. Över tusen personer har jag föreläst för bara under den senaste dryga månaden.
Två tydliga målgrupper har jag träffat efter sommaren. Den första gruppen utgjordes av sammanlagt cirka 500 säljchefer i Stockholm, Göteborg och Malmö. Jag har jag föreläst för dem och diskuterat och även skördat en del stories. Säljstories är en underbar nisch för en erfaren Corporate Storyteller och självklart guld i säljprocessen. Säljkulturen flödar och erfarenheterna sprider erfarenheter, tips och kunskap.
En annan målgrupp som alltmer tar form är, enkelt uttryckt, den offentliga sektorn. Jag har träffat folk som arbetar med regional utveckling inom länsstyrelsen i Stockholm och jag har arbetat med servicemänniskor i Malmö kommun. I nästa vecka ska jag träffa människor från socialförvaltningen i Botkyrka. De arbetar med barn och ungdomar i Fittja.
Jag ska här i nyhetsbrevet utveckla dessa två storybranscher lite mer och också ge några storytips och tala lite om boken jag just skriver utifrån ett svenskt perspektiv om just Corporate Storytelling.
Det jag skriver om i Nyhetsbrevet utvecklas mer på min blogg http://storytellers.se
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Sen jag hörde Forex skapelseberättelse känner jag alltid lite extra sympati när jag passerar deras gula signalfärger på Centralstationen eller vid Arlanda Expressterminalen i Stockholm.
Forex skapelseberättelse börjar faktiskt just på Stockholms Central på 1920-talet. Det var en språkkunnig frisör, eller barberare som man sa på den tiden, som tvålade in, rakade och klippte sina manliga kunder i sin salong på Centralen.
Vid den här tiden började allt fler turister komma till Stockholm och många av dem passerade just Centralen. I fickorna hade de D-mark, pund, franc och andra valutor. Men var skulle de växla?
Bankerna har ju aldrig varit mästare på öppettider men barberaren på Centralen anade bussines. Han åtog sig att växla. Ryktet gick och folk hänvisade alla som frågade tlll den valutaväxlande barberaren.
Med tiden anställde barberaren en assistent som skötte växlingen. Han tvålade och rakade i ena änden av frisörsalongen medan assistenten skickligt omvandlade utländska valutor till svenska kronor i den andra änden.
När sen barberaren plötsligt dog en dag så stod assistenten där med en frisörsalong utan barberare. Han kunde inget sådant därför la han ned den forna kärnversamheten klipp och rakning och satsade helt på växlingsverksamhet.
I dag är Forex en bank och ligger mitt i korsningarna där människor rör sig. Man har generösa öppettider över hela Sverige. Även i våra grannländer dyker barberarens fortsättare upp.
Kul för personalen. Men jag är övertygad om att sådan berättelse är spännande också för oss kunder. Men då får man leverera den. Jag tänker hur som helst på den varje gång Forex passerar genom mina sinnen.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Säljstories kan addera värden som de om den kreativa barberaren. Kan man sen dra det tänkandet in i nuet och kanske till och med in i visionerna så gör skapelseberättelsen ett arbete inte bara som museal historia utan också som en riktning in i framtiden.
Säljare som jag träffat nu under sensommaren vill ofta skörda just berättelser som ger mervärden om produkterna eller tjänsterna. Om man kommer från ett tillverkande företag som levererar mindre synliga detaljer i större apparater eller sammanhang så kan man ibland leta efter den nytta som pumpen, generatorn eller exempelvis stolen där ens detalj ingår, levererar.
Jag är inte pumptillverkare men tillverkar en viktig ventil i pumpen. Den pumpen är förutsättningen för….som till exempel den gången när….så kan man berätta.
Berätta helt enkelt om sanna händelser.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Stat, kommuner och landsting och avknoppade sociala verksamheter talar allt mer om värdegrund, varumärken och kund- eller brukarnytta. Jag får många förfrågningar och uppdrag från den sidan. Jag fascineras av den stämning som ofta kommer när man talar om deras verkamhet utifrån händelser och stories istället för att tala om projekt och rapporter.
När jag var på en organisation som arbetar med barn och ungdomar som inte passar in i den vanliga skolan så fullständigt kryllade det av befolkade berättelser om viktiga händelser. När de sedan bestämde sig för att beskriva sin verksamhet utifrån ett händelseperspektiv när de var ute och spred kunskap om sin verksamhet så blev det hela väldigt emotionellt och övertygande.
I den sociala sektorn är stories ett överlägset sätt att göra verkligheten synlig. Corporate Storytelling eller Storytelling in Organizations som det hanteras på http://storytellers.se handlar i stor utsträckning om just emotionellt berättande snarare än faktuellt som vi ju redan är nästan världsmästare på här i landet.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag har också kontakter med olika ideela organisationer och biståndsverksamheter. Du kan läsa om bärarkvinnan som biståndsorganisationen Diakonia träffade på i gränstrakterna mellan Burma och Thailand. Hon hade burit ett och annat svenskt granatgevär av namnet Carl Gustaf. Den händelsen finns beskriven under rubriken Burmastory.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Kan man då verkligen syssla med Corporate Stortelling i alla typer av verksamheter. Mitt svar är förstås: Absolut.
Från den enskilda individen eller konsulten i Jag AB, via offentliga verksamheter, till storföretag med över 100.000 anställda som Ikea. Ikea har ju för övrigt samlat över 1000 berättelser om Ikeavärderingar i sin databas.
Till och med nationer kan arbeta med storytelling något jag diskuterat med både Visit Sweden och Svenska Institutet.
NSU, Nämnden för Sverigefrämjandet i utlandet, har nyligen presenterat en plattform som ska ligga till grund för arbetet med Sverigebilden. Sverige står, menar NSU, för Öppenhet, Äkthet, Omtänksamhet och Nytänkande.
Så nu är det bara för de inblandade myndigheterna i NSU att börja skörda Sverigestories som bekräftar detta. I NSU ingår Exportrådet, Invest in Sweden Agency, Näringsdepartementet, Svenska Institutet, Utrikesdepartementet och VisitSweden.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Slutligen kan jag konstatera att Anita Roddick, grundaren av The Body Shop, dött sen sist. The Body Shop och hennes berättartalang och berättarinsikt brukar nämnas i internatonell Corporate Storytellinglitteratur.
Jag har skrivit lite om henne nyligen på http://storytellers.se och jag kommer förstås att diskutera henne i den bok jag just nu skriver. Det sägs att The Body Shop inte satsade en krona på vanlig reklam och annonsering. Allt gick storyvägen på ett eller annat sätt.
Min bok kommer att vara full av exempel och erfarenheter som inte finns någon annanstans. Jag har jobbat så mycket med det här att jag kan berätta om storytelling i kulturbyggande, marknadsföring, sälj, rekrytering, varumärksbyggande och ledarskap. Allt exemplifierat med exempel jag själv varit involverad i.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Är du intresserad av utbildning inom detta område eller av att engagera mig som föreläsare så kan du kontakta mig på storytellerakademin@storytellers.se
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jag som skriver det hör nyhetsbrevet heter Matts Heijbel. Min ambition är att min blogg ska vara den självklara mötesplatsen på svenska språket för Corporate Storytelling. Jag skriver öppet och ärligt om de här frågorna.
Jag tror jag har full koll på vad som händer och på allt och alla inom den här sektorn.
Du har antingen själv skrivit in dig i min prenumerationsruta på http:/storytellers.se eller så har du varit på något av mina seminarier. Om du inte vill vara med i sändlistan längre så kan du skriva till nyhetsbrev@storytellers.se och säga Nej tack!
Hej då
Matts Heijbel
4 oktober 2007