Jag har nu åkt på något av en turné i de tre storstadsregionerna och hållit seminarier för säljchefer och säljansvariga. Det hela har arrangerats av…
…Selldorado.
Selldorado bygger nätverk för säljchefer och erbjuder de bästa och viktigaste föreläsarna just nu för just säljfolket. Så det var en ära för mig att få vara med på denna turné där jag träffat ca 500 säljchefer på en dryg månad.
Selldoradopedgogiken bygger på snabba växlingar mellan föreläsning och diskussion och en upprepad rotation mellan borden så att alla nätverkare får träffa så många kollegor som möjligt från andra företag och branscher.
Och det visar sig exempelvis att en ägare av ett konditori med 15 anställda har mkt att diskutera med en säljansvarig inom pulp and paper. Det är spännande möten.
Mitt halvdagspass slutade varje gång med att deltagarna själva berättade stories som de brukar använda eller skulle kunna använda när de adderar värden till sina varor och tjänster.
Av kursvärderingarna att döma är storytelling superintressant som verktyg och erfarenhetsspridare i säljorganisationer. Berättelserna kan exempelvis lägga till värden som grundarperspektiv, nöjd-kundperspektiv och visioner om framtiden.
Det visar sig att familjeföretag ofta har just grundarberättelser och berättelser om organisationens speciella värderingar och anda och att gamla företag inom exempelvis skog och papper har gott om företagshistoriska berättelser.
Men vi enades vid diskussionerna också om att organisationsberättelser förstås finns i alla organisationer även om berättelserna inte alltid är lika uppenbara och självklart nedärvda som i exempelvis familjeföretagen.
En sak blir också uppenbar. De bästa säljarna är ofta just helt naturliga storytellers.