Jag har träffat stora grupper sälj- och kundansvariga från en rad olika företag på seminarier som jag hållit de senaste dagarna. I går i Lund, i dag i Göteborg. Då fick jag höra om bankchefen som till och med högg kundens ved…
Telefonen ringde på bankkontoret strax innan stängningsdags. En smått desperat småföretagare, som egentligen var kund i en annan bank, sa nästan flämtande i telefon.
– Min bank strular. De skulle ha gjort en större överföring idag som jag behöver för en affär i morgon men dom fungerar inte. Jag vet inte vad de håller på med. Kan ni hjälpa mig?
Bankchefen lovade att titta förbi, den för honom okände, småföretagaren på vägen hem och snart satt de båda i köket i villan. Tillsammans gick de igenom papper och kalkyler och bankmannen fick insyn i affären som alltså byggde på att det fanns pengar på kontot i morgon.
Efter några timmar var det klart. Du har pengarna i morgon, det lovar jag, sa bankchefen och kände sig som räddaren i nöden och som dessutom fått en ny och intressant kund av bara farten.
Småföretagaren reste sig upp för att tacka men ryckte till och tog sig åt ryggen.
– Ja, jag har fått ryggskott och det värsta är att i morgon har vi till råga på allt ha vår årliga släktträff. Med vedeldad bastu och allt. Jag kan inte ens hugga ved i det här skicket. Inte kan väl du, frågade han bankchefen…
– Visst kan jag det, sa bankchefen och gled ur sin kavaj. Var har du veden?
Så kom det sig att bankchefen högg småföretagarens ved efter att han samma kväll hade räddat småföretagaren ur en likviditetsknipa.
Efter detta drama gjorde småföretagaren sin affär. Han hade sin fest med vedeldad bastu och det första han gjorde på måndagen var att flytta alla sina, rätt betydliga, affärer till den nya banken som ställt upp i en udda situation och hjälpt honom både med kredit och vedhuggning.